Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) ενώνει τις δυνάμεις του με δεκάδες εθνικές ενώσεις ξενοδόχων από όλη την Ευρώπη, στηρίζοντας ενεργά τη συλλογική αγωγή κατά της Booking.com, σε μια ιστορική πρωτοβουλία για την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστη ο κλάδος εξαιτίας αντικανονικών πρακτικών της γνωστής πλατφόρμας κρατήσεων.
Η δράση αυτή έρχεται ως συνέχεια της κομβικής απόφασης του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) στις 19 Σεπτεμβρίου 2024, το οποίο έκρινε ότι οι περίφημες ρήτρες ισοτιμίας της Booking.com παραβιάζουν τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού της Ε.Ε.
Η υπόθεση πήρε διαστάσεις όταν, το 2021, η Booking.com διέκοψε μονομερώς τις διαπραγματεύσεις για αποζημιώσεις με τη Γερμανική Ένωση Ξενοδόχων (IHA) και κινήθηκε νομικά κατά εκατοντάδων γερμανικών ξενοδοχείων στο Πρωτοδικείο του Άμστερνταμ.
Το ενδιάμεσο αποτέλεσμα αυτής της εκκρεμούς διαδικασίας ήταν η καθοριστική απόφαση του ΔΕΕ που ενίσχυσε τις θέσεις της Ομοσπονδιακής Αρχής Ανταγωνισμού της Γερμανίας, η οποία είχε ήδη διαπιστώσει παραβιάσεις από τη Booking.com. Η απόφαση αυτή άνοιξε τον δρόμο για αποζημιώσεις προς τα ξενοδοχεία όλης της Ευρώπης.
Το ΞΕΕ τονίζει ότι για περίπου 20 χρόνια, οι ρήτρες ισοτιμίας της Booking.com έθεσαν τις ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε ανταγωνιστικό μειονέκτημα:
Σύμφωνα με το Επιμελητήριο, η πρακτική αυτή είχε ουσιαστικές οικονομικές συνέπειες για τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Με βάση τις αρχές του ευρωπαϊκού δικαίου ανταγωνισμού, τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα έχουν πλέον το δικαίωμα να διεκδικήσουν αποζημίωση από την Booking.com για ζημίες που υπέστησαν την περίοδο 2004 έως 2024 – συμπεριλαμβανομένων των προμηθειών που καταβλήθηκαν και των νόμιμων τόκων.
Ο πρόεδρος του ΞΕΕ, Αλέξανδρος Βασιλικός, χαρακτήρισε την αγωγή ως «ουσιαστική ευκαιρία για τους Έλληνες ξενοδόχους να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους και να συμβάλουν στη διαμόρφωση ενός δικαιότερου ψηφιακού περιβάλλοντος στην αγορά τουριστικών υπηρεσιών».
Η πρωτοβουλία συντονίζεται από εξειδικευμένη ομάδα νομικών και οικονομολόγων ανταγωνισμού, που ήταν και πίσω από την επιτυχία της απόφασης του ΔΕΕ.
Τα ελληνικά ξενοδοχεία καλούνται να εγγραφούν στην πλατφόρμα συμμετοχής www.mybookingclaim.com έως τις 31 Ιουλίου 2025. Το ΞΕΕ αναλαμβάνει την αποστολή κατευθυντήριων οδηγιών και τεκμηριωμένου υλικού στα μέλη του, για να εξασφαλιστεί η ορθή και πλήρης συμμετοχή στη διαδικασία.