Σε βαθιά κρίση φαίνεται να εισέρχεται η Boeing μετά τη συντριβή του Boeing 787 Dreamliner της Air India στην Αχμενταμπάντ της Ινδίας, που στοίχισε τη ζωή σε 241 από τους 242 επιβαίνοντες — το φονικότερο αεροπορικό δυστύχημα της τελευταίας δεκαετίας.
Σύμφωνα με υπόμνημα που διέρρευσε στο Bloomberg, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Boeing, Kelly Ortberg, ανακοίνωσε την ακύρωση της συμμετοχής του στο Paris Air Show, τη σημαντικότερη ετήσια εκδήλωση της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας. Μαζί του, ούτε η επικεφαλής του τμήματος εμπορικών αεροσκαφών, Stephanie Pope, θα δώσει το «παρών». Αντίστοιχα, η GE Aerospace — κατασκευάστρια των κινητήρων του μοιραίου αεροσκάφους — ακύρωσε την επενδυτική της παρουσίαση που επρόκειτο να διεξαχθεί στις 17 Ιουνίου.
Το Boeing 787-8 Dreamliner της Air India, με προορισμό το αεροδρόμιο Gatwick του Λονδίνου, συνετρίβη λίγα λεπτά μετά την απογείωσή του, πέφτοντας με εκτεταμένο στροβιλισμό και με το σύστημα προσγείωσης κατεβασμένο, πριν μετατραπεί σε πύρινη μπάλα πάνω σε τραπεζαρία πανεπιστημιακής ιατρικής σχολής, την ώρα που φοιτητές έτρωγαν το μεσημεριανό τους.
Οι εικόνες που κυκλοφόρησαν στα social media είναι συγκλονιστικές: παχύς καπνός, φλόγες και σώματα διαμελισμένα στα ερείπια. Σύμφωνα με τον Αστυνομικό Διοικητή της Αχμενταμπάντ G.S. Malik, 204 σοροί έχουν ήδη ανασυρθεί, ενώ οι διασώστες συνεχίζουν τις έρευνες.
«Υπάρχει πιθανότητα να βρούμε επιζώντες», ανέφερε, διευκρινίζοντας ότι οι 41 τραυματίες που νοσηλεύονται περιλαμβάνουν και κατοίκους της περιοχής. Η επίσημη ταυτοποίηση των θυμάτων θα γίνει μέσω ανάλυσης DNA, σύμφωνα με τον Υπουργό Εσωτερικών της Ινδίας, Amit Shah.
Το πλήρωμα αποτελούνταν από 12 άτομα, ενώ οι 230 επιβάτες ήταν κυρίως Ινδοί και Βρετανοί υπήκοοι — 53 από το Ηνωμένο Βασίλειο, 1 από τον Καναδά και 7 από την Πορτογαλία.
Το δυστύχημα σημειώθηκε στις 13:39 τοπική ώρα, με το σήμα του αεροσκάφους να χάνεται μόλις στα 625 πόδια (191 μέτρα). Οι πιλότοι, Sumeet Sabharwal και Clive Kundar, εξέπεμψαν σήμα κινδύνου (Mayday) λίγο μετά την απογείωση, όμως δεν υπήρξε περαιτέρω επικοινωνία. Η εμπειρία τους άγγιζε τις 8.200 και 1.100 ώρες πτήσης αντίστοιχα.
Η τραγωδία αποτελεί το πρώτο απόλυτο ατύχημα ενός Boeing 787 Dreamliner από την εισαγωγή του το 2011. Για την Boeing, η απώλεια του Dreamliner είναι πλήγμα κύρους και οικονομικό σοκ: οι μετοχές της εταιρείας υποχώρησαν 4,8% στη Wall Street, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη πτώση στον δείκτη S&P 500.
Στα παρασκήνια, επικρατεί αναβρασμός. Ο επικεφαλής του προγράμματος 787, Scott Stocker, κάλεσε το προσωπικό να αποφύγει τη φημολογία και να επικεντρωθεί στη δουλειά του. Παράλληλα, τεχνική ομάδα της Boeing βρίσκεται ήδη στην Ινδία για την υποστήριξη της έρευνας.
Η ίδια η Boeing βρίσκεται ήδη εδώ και χρόνια σε δίνη σκανδάλων: από τις τραγωδίες των Lion Air 610 (2018) και Ethiopian Airlines 302 (2019), μέχρι την αποκόλληση πόρτας σε 737 Max το 2024, που έπληξε την αξιοπιστία της εταιρείας παγκοσμίως.
Το μοιραίο Dreamliner, με αριθμό νηολόγησης VT-ANB, ήταν 12 ετών, εξοπλισμένο με κινητήρες GEnx της GE Aerospace.
Η Tata Group, μητρική της Air India, ανακοίνωσε ότι θα δοθούν αποζημιώσεις ύψους 10 εκατ. ρουπίες (περίπου 117.000 δολάρια) ανά θύμα. Το Διεθνές Πλαίσιο Ερευνών Αεροπορικών Δυστυχημάτων (Annex 13) προβλέπει πλήρη διερεύνηση υπό την εποπτεία των ινδικών αρχών, με τη συμμετοχή και των ΗΠΑ, λόγω αμερικανικής κατασκευής του αεροσκάφους.
Ο Πρωθυπουργός της Ινδίας Narendra Modi έκανε λόγο για «ανείπωτη τραγωδία», ενώ ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trump δήλωσε πρόθυμος να αποστείλει τεχνική βοήθεια. «Ό,τι χρειαστούν, θα είμαστε εκεί άμεσα», τόνισε.
Η Air India βρίσκεται σε πορεία αναδιάρθρωσης και εκσυγχρονισμού, με παραγγελία 470 νέων αεροσκαφών. Ωστόσο, η σκιώδης κληρονομιά του ατυχήματος ενδέχεται να επιφέρει βαρύ πλήγμα στα φιλόδοξα σχέδιά της.
Πλέον, το παγκόσμιο βλέμμα είναι στραμμένο στην Ινδία και την Boeing, καθώς η βιομηχανία αερομεταφορών μετράει ξανά πληγές από μια καταστροφή διεθνούς βεληνεκούς.