«Μαύρα» τα νέα για τους Βρετανούς ταξιδιώτες, καθώς η Ryanair μειώνει δραστικά τα δρομολόγιά της από και προς την Ισπανία. Όσοι αναζητούν μια τελευταία απόδραση στον ήλιο, για παράδειγμα στην Ανδαλουσία τον Νοέμβριο ή στην Τενερίφη τον Δεκέμβριο, βρίσκονται μπροστά στη δυσάρεστη έκπληξη ότι οι διαθέσιμες πτήσεις είναι αισθητά λιγότερες απ’ ό,τι συνήθως. Αντίθετα, αρχίζουν να εμφανίζονται εντυπωσιακά φθηνά εισιτήρια για Αλβανία και Μαρόκο.
Η εταιρεία έχει αφαιρέσει 1 εκατομμύριο θέσεις από το χειμερινό της πρόγραμμα για την Ισπανία, ενώ είχε ήδη περικόψει 800.000 θέσεις από το καλοκαιρινό πρόγραμμα του 2025.
Αιτία της διαμάχης είναι η πρόθεση της Aena να αυξήσει τα τέλη χρήσης κατά 6,62%, ανεβάζοντας το ανώτατο ποσό ανά επιβάτη από 10,35 σε 11,03 ευρώ.
Η Ryanair χαρακτήρισε την αύξηση «υπερβολική» και απάντησε με μαζικές περικοπές που αγγίζουν το 41% του ισπανικού της προγράμματος.
Οι περικοπές περιλαμβάνουν:
Ο CEO της Ryanair DAC, Eddie Wilson, κατηγόρησε την Aena δηλώνοντας ότι
«Ο μονοπωλιακός διαχειριστής αεροδρομίων δεν ενδιαφέρεται να αναπτύξει την κίνηση στα περιφερειακά ισπανικά αεροδρόμια· θέλει απλώς να αποσπάσει ρεκόρ κερδών από τα μεγάλα αεροδρόμια της χώρας».
Η Aena απάντησε με εκτενές δελτίο Τύπου, κατηγορώντας τη Ryanair για «υποκρισία, αγένεια και εκβιασμό», υποστηρίζοντας ότι τα τέλη της είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη και ότι σε αρκετά περιφερειακά αεροδρόμια, με επιδοτήσεις, το κόστος ανά επιβάτη πέφτει στα 2 ευρώ.
Ο πρόεδρος και CEO της Aena, Maurici Lucena, δήλωσε στους Financial Times:
«Δεν έχει να κάνει με τα τέλη της Aena. Λένε ψέματα επειδή δεν θέλουν να αναλάβουν το πολιτικό και επικοινωνιακό κόστος του να εγκαταλείψουν περιφερειακά αεροδρόμια και να προκαλέσουν απώλειες θέσεων εργασίας».
Η σύγκρουση αυτή σημαίνει ότι οι Βρετανοί ταξιδιώτες θα έχουν σημαντικά λιγότερες επιλογές πτήσεων προς συγκεκριμένα ισπανικά αεροδρόμια τους επόμενους μήνες.
Η μείωση αντιστοιχεί σε 36 λιγότερες απευθείας συνδέσεις τον φετινό χειμώνα, ενώ σε ορισμένους προορισμούς —όπως το Βίγο— δεν υπάρχουν πλέον καθόλου απευθείας πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η Aena αναφέρει ότι άλλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η easyJet και η Vueling, επιχειρούν να καλύψουν το κενό, όμως η διαδικασία αυτή θα χρειαστεί χρόνο.
Την ίδια στιγμή, η Ryanair στρέφει τη δραστηριότητά της σε άλλες χώρες, ανοίγοντας νέες γραμμές προς Ιταλία, Κροατία, Μαρόκο, Ουγγαρία, Σουηδία και κυρίως την Αλβανία, όπου τα τέλη πρόσβασης είναι σημαντικά χαμηλότερα.
Η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι από τον Απρίλιο του 2026 θα δημιουργήσει νέα βάση με 3 αεροσκάφη στα Τίρανα, αυξάνοντας τις πτήσεις της σε 450 εβδομαδιαίως σε 33 προορισμούς (συμπεριλαμβανομένων Λονδίνου, Δουβλίνου και Μπέρμιγχαμ).
Ο στόχος είναι να διπλασιάσει την παρουσία της στην Αλβανία με 6 αεροσκάφη και 20 νέες γραμμές, υπό την προϋπόθεση ότι η χώρα θα διατηρήσει χαμηλά τέλη και μηδενικούς φόρους αερομεταφορών.
Η Ryanair χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια τη δεσπόζουσα θέση της για να πιέζει τα αεροδρόμια να κρατούν χαμηλά τα τέλη, ενώ έχει και ιστορικό αποχωρήσεων από αγορές που θεωρεί «υπερφορολογημένες». Για παράδειγμα, φέτος ακύρωσε 25 γραμμές και 750.000 θέσεις από περιφερειακά αεροδρόμια της Γαλλίας, λόγω αυξήσεων φόρων.
Τους επόμενους μήνες αναμένονται λιγότερες θέσεις προς επιλεγμένα ισπανικά και γαλλικά αεροδρόμια, ενώ πιθανόν οι περικοπές να συνεχιστούν και το καλοκαίρι του 2026.
Ωστόσο, οι περισσότεροι από τους προορισμούς αυτούς δεν αποτελούν δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, επομένως ο αντίκτυπος στα περισσότερα ταξίδια αναμένεται περιορισμένος.
Με άλλα λόγια, εκτός αν κάποιος σχεδιάζει πολύ εξειδικευμένη χειμερινή απόδραση, είναι πιθανό ότι δεν θα διαπιστώσει καμία ουσιαστική αλλαγή, ενώ προετοιμάζεται για τον χειμερινό ήλιο στη Μαγιόρκα, την Κυανή Ακτή ή… την αλβανική ριβιέρα.