Όταν ο Javier Hernandez βγήκε για αγορά αυτοκινήτου στη Βαρκελώνη, κατέληξε να επιλέγει ένα plug-in υβριδικό της BYD από την Κίνα – παρασυρμένος από μια τιμή σχεδόν 10.000 ευρώ χαμηλότερη από τους Ευρωπαίους ανταγωνιστές.
Ο 51χρονος χειριστής εκσκαφέων ήθελε κάτι οικονομικό και ευέλικτο για μετακινήσεις στην πόλη και για εκδρομές στα Καταλανικά βουνά. Παρότι είχε αμφιβολίες για τα κινεζικά ηλεκτροκίνητα, καθώς δεν γνώριζε καλά τις μάρκες, τελικά πείστηκε.
Με τις κρατικές επιδοτήσεις, το BYD Seal U DM-I που διάλεξε ξεκινά στην Ισπανία από περίπου 30.000 ευρώ (35.289 δολ.), έναντι άνω των 40.000 ευρώ για το VW Tiguan και το Peugeot 3008 plug-in hybrid.
«Η σχέση ποιότητας-τιμής ήταν καλύτερη· το δοκίμασα και μπορούσαν να μου το παραδώσουν άμεσα», είπε στο Reuters.
Αγοραστές με προσοχή στο κόστος, όπως ο Hernandez, τροφοδοτούν την εκρηκτική ανάπτυξη κινεζικών κατασκευαστών ηλεκτρικών, όπως η BYD, στην Ισπανία και σε όλη την Ευρώπη. Αυτό εντείνει τον ανταγωνισμό με τους Ευρωπαίους και Αμερικανούς «παίκτες», όπως η Tesla, η Stellantis και η Volkswagen.
«Μέχρι την άφιξη της BYD, αν ήθελες να αγοράσεις ηλεκτρικό, έπρεπε να δώσεις μια περιουσία», δήλωσε ο Alberto De Aza, επικεφαλής της BYD σε Ισπανία και Πορτογαλία.
Το δίκτυο αντιπροσωπειών της BYD στην Ισπανία σχεδόν τετραπλασιάστηκε σε έναν χρόνο – από 25 σε σχεδόν 100 σημεία – με επιθετικό marketing και μεγάλες εκπτώσεις.
Την ίδια ώρα, οι παραδοσιακές μάρκες κλείνουν αντιπροσωπείες: σύμφωνα με τα στοιχεία της Faconauto, από 2.164 το 2014, απέμειναν 1.648 το 2024. Οι αντιπροσωπείες Volkswagen και Audi μειώθηκαν κατά 40%.
«Οι Κινέζοι ανταγωνιστές αυξάνουν την πίεση, και όχι μόνο σε εμάς», σχολίασε ο Markus Haupt, προσωρινός CEO της SEAT.
Το μερίδιο της BYD στην ισπανική αγορά EVs (ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά) ξεπέρασε το 10% τον Ιούλιο, παρά τους δασμούς της ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά. Πρόκειται για διπλάσιο ποσοστό από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και τριπλάσιο της Tesla (3,3%).
Συνολικά στην ισπανική αγορά αυτοκινήτου, η BYD έφτασε το 1,8% μέχρι τον Αύγουστο, από μόλις 0,3% πέρυσι – ξεπερνώντας μάρκες όπως η Jeep της Stellantis ή η Volvo.
Το Seal U είναι μέχρι στιγμής το δημοφιλέστερο plug-in υβριδικό στην Ισπανία φέτος.
Ωστόσο, η BYD παραμένει πίσω από τους μεγάλους «παίκτες» όπως η Toyota, η Renault και η Volkswagen.
Η έλλειψη εθνικού «πρωταθλητή» στην αυτοκινητοβιομηχανία κάνει την Ισπανία ιδανικό έδαφος για κινεζική διείσδυση, σύμφωνα με αναλυτές.
«Δεν έχει ισχυρό τοπικό κατασκευαστή», εξηγεί ο Felipe Munoz της JATO Dynamics, επισημαίνοντας ότι η SEAT έχασε μέρος της ισπανικής ταυτότητάς της μετά την εξαγορά από τη γερμανική VW, και είναι πιο εκτεθειμένη.
Οι πωλήσεις της SEAT αυξήθηκαν μόλις 4% φέτος, έναντι ανόδου 15% της συνολικής ισπανικής αγοράς, σύμφωνα με την ANFAC. Η «αδελφή» μάρκα Cupra πήγε καλύτερα με +17%.
Αντίθετα, οι κινεζικές μάρκες τρέχουν με ιλιγγιώδεις ρυθμούς: η MG (της SAIC) ανέβηκε 58%, η Omoda της Chery υπερδιπλασίασε τις πωλήσεις της, ενώ η BYD εκτοξεύτηκε με +675%, φτάνοντας πάνω από 14.000 αυτοκίνητα μέχρι τον Αύγουστο.