Αν και η πρόσφατη ανακοίνωση για την υπογραφή των πρώτων 80 προσλήψεων Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΚ) στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), μέσω του διαγωνισμού ΑΣΕΠ (2Γ/2024), αποτελεί μια κίνηση στη σωστή κατεύθυνση, κινδυνεύει σοβαρά να «πάει άκλαφτη», αν δεν αντιμετωπιστεί το δομικό πρόβλημα του κλάδου που εντοπίζεται στη παλαιότητα των συστημάτων ραντάρ.
Μιλώντας στον ΣΚΑΪ 100,3 ο Παναγιώτης Ψαρρός, πρόεδρος των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, εξέφρασε τον υγιή προβληματισμό του, επισημαίνοντας ότι οι «ελεγκτές που θα προσληφθούν, θα χρειαστούν δύο χρόνια για να εκπαιδευτούν». Αυτό σημαίνει ότι, παρότι η ένεση προσωπικού είναι απαραίτητη, δεν προσφέρει καμία άμεση ανακούφιση στην οριακή λειτουργία του Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας.
Ωστόσο, το πραγματικό ζήτημα, το οποίο απειλεί να θέσει τον κλάδο «εκτός ελέγχου», είναι η γήρανση του αεροναυτιλιακού εξοπλισμού. Όπως τονίζει εμφατικά ο κ. Ψαρρός, «όση υπερεργασία και να γίνεται, όσο τα μηχανήματα είναι παλιά, το πρόβλημα δεν θα λύνεται». Τα ελληνικά συστήματα ραντάρ είναι γνωστό ότι συγκαταλέγονται στα γηραιότερα στην Ευρώπη. Η απουσία νέων συστημάτων επιτήρησης και η καθυστέρηση στην προμήθεια κρίσιμων ανταλλακτικών δημιουργεί ένα διαρκές ρίσκο ασφαλείας και επιβάλλει λειτουργικούς περιορισμούς στη χωρητικότητα του εναέριου χώρου.
Αναφερόμενος στον περιορισμένο αριθμό πτήσεων που εξυπηρετούνται ανά ώρα, σύμφωνα με τον κ. Ψαρρό, η συγκεκριμένη απόφαση έχει ως μοναδικό στόχο να αποκαλύψει το πρόβλημα και να διασφαλίσει την ασφάλεια, καθώς, όπως δηλώνουν, αρνούνται να «κρύψουν το πρόβλημα κάτω από το χαλί» διακινδυνεύοντας την ακεραιότητα του συστήματος. Η προμήθεια νέων συστημάτων ραντάρ είναι πλέον η μόνη βραχυπρόθεσμη λύση για την αναβάθμιση της χωρητικότητας και, κυρίως, της ασφάλειας στους ελληνικούς αιθέρες.
Υποστελέχωση και γήρανση εξοπλισμού
Όπως έγραφε και το energodromio.gr στις 27/9, οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΚ) επισημαίνουν δύο διαρθρωτικά προβλήματα που υπονομεύουν την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των αεροναυτιλιακών υπηρεσιών:
Η ΕΕΕΚΕ εκφράζει την έντονη διαφωνία της με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κατηγορώντας την ηγεσία για αιφνιδιασμό και αγνόηση των παρατηρήσεων του κλάδου, ακόμα και εκείνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οι ελεγκτές τονίζουν την υψηλή παραγωγικότητα τους—κατατάσσονται πέμπτοι ανάμεσα σε 38 παρόχους στην Ευρώπη σύμφωνα με στοιχεία του Eurocontrol—παρά το γεγονός ότι οι συνθήκες εργασίας τους θεωρούνται χειρότερες σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Η κλιμάκωση των καθυστερήσεων προβάλλεται ως συνέπεια της αδυναμίας του κλάδου να διατηρήσει την υψηλή του απόδοση υπό καθεστώς ακραίας υποστελέχωσης και έλλειψης σύγχρονου εξοπλισμού, καθώς και της άρνησης της Πολιτείας να ανταποκριθεί στις ανάγκες αναβάθμισης.