MENU

Παραμένει μεγάλη η «τρύπα» στον ΟΣΕ παρά τη μείωση ζημιών το 2024 – Υπό πίεση η λειτουργία του λόγω χαμηλής ρευστότητας

Η καθαρή ζημία του ομίλου διαμορφώθηκε στα 180,5 εκατ. ευρώ, μειωμένη κατά περίπου 29% σε σχέση με το 2023

Υπολογίσιμη μείωση ζημιών εμφάνισε το 2024 ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος, ο οποίος ωστόσο συνεχίζει να αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις στη λειτουργία και στα οικονομικά του μεγέθη. Οι απώλειες του ομίλου μειώθηκαν σε σχέση με την προηγούμενη χρήση, ωστόσο παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, ενώ και η περιορισμένη ρευστότητα εξακολουθεί να προκαλεί αβεβαιότητα στον σιδηροδρομικό τομέα.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του ΟΣΕ για την προηγούμενη χρονιά, η καθαρή ζημία του ομίλου για το 2024 διαμορφώθηκε στα 180,5 εκατ. ευρώ, μειωμένη κατά σχεδόν 29% σε σχέση με το 2023. Θετικό στοιχείο αποτελεί η ανάκαμψη του EBITDA, που για την εταιρεία διαμορφώθηκε στα 3,9 εκατ. ευρώ, πλησιάζοντας το όριο ισοσκέλισης, αλλά για τον όμιλο παρέμεινε αρνητικό, σε ζημιές 5,1 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι το 2023 είχε καταγραφεί εξαιρετικά ζημιογόνο αποτέλεσμα, κυρίως λόγω των επιπτώσεων της κακοκαιρίας Daniel, καθώς και του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, οι συνέπειες των οποίων εξακολουθούσαν να επιδρούν και το 2024.

Τα οργανικά έσοδα του ομίλου υποχώρησαν κατά 11,4 εκατ. ευρώ ή 8,3% κυρίως λόγω ετεροχρονισμένης εγγραφής εσόδων του 2023 κατόπιν απόφασης της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Ωστόσο, όπως σημειώνει ο Οργανισμός, αν εξεταστούν τα πραγματικά έσοδα του 2024 που προέρχονται από τις χρεώσεις υποδομής – το βασικό έσοδο του Διαχειριστή Υποδομής – παρατηρείται αύξηση 4,9 εκατ. ευρώ ή 19% στα 30,5 εκατ. ευρώ έναντι 25,6 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης.

Η κρατική επιχορήγηση παρέμεινε σταθερή στα 75 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με την εταιρεία προβλέπεται αύξησή της τα επόμενα έτη στα 120 εκατ. ευρώ όπως έχει ήδη ανακοινώσει και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Πίεση λόγω της περιορισμένης ρευστότητας

Παρ’ όλα αυτά, η χαμηλή ρευστότητα συνεχίζει να πιέζει τις λειτουργίες του ΟΣΕ, με κύρια αιτία τις οφειλές της Hellenic Train, η οποία δεν αποδέχεται την τιμολόγηση του οργανισμού με αποτέλεσμα τα έτη 2020 και 2021 να μην καταβάλλει το σύνολο των τελών υποδομής. Το συνολικό ύψος της απαίτησης κατά της Hellenic Train διαμορφώνεται στα 139,9 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 112,7 εκατ. ευρώ αφορούν τέλη υποδομής. Έχουν ήδη ασκηθεί αγωγές και βρίσκονται σε εκκρεμότητα οι σχετικές δικαστικές αποφάσεις.

Συνολικά, οι απαιτήσεις του οργανισμού από τρίτους φτάνουν τα 139 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 34 εκατ. ευρώ προέρχονται από τη ΣΤΑΣΥ.

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί η συρρίκνωση του προσωπικού, που σε επίπεδο μόνιμων εργαζομένων μειώθηκε στους 568 εργαζομένους το 2024 από 645 το 2023, την ώρα που το 83% του δυναμικού του ΟΣΕ είναι ηλικίας άνω των 51 ετών. Καμία πρόσληψη εργαζομένου αορίστου χρόνου δεν πραγματοποιήθηκε τη διετία 2023 – 2024, ενώ 166 άτομα αποχώρησαν στο ίδιο διάστημα, με τον ρυθμό απώλειας ανθρώπινου δυναμικού να ξεπερνά το 13,5% ετησίως.

Δραστικά μειώθηκαν τα λοιπά έξοδα εκμετάλλευσης κατά 137,4 εκατ. ευρώ (ή 94,55%) λόγω του ότι δεν υπήρχαν οι έκτακτες ζημιές του 2023 και το πολύμηνο κλείσιμο του δικτύου, παραμένουν σημαντικές δικαστικές εκκρεμότητες.

Εις βάρος του ΟΣΕ εκκρεμούν αγωγές ύψους 303,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων έχουν σχηματιστεί προβλέψεις 196,1 εκατ. ευρώ. Οι αγωγές αφορούν εργατικά ατυχήματα, αποζημιώσεις τρίτων, απαλλοτριώσεις, υποχρεώσεις προς δήμους και εργολάβους. Ειδικά για το δυστύχημα των Τεμπών, έχουν ήδη κατατεθεί 12 αγωγές, με μόνο μία να έχει φτάσει σε πρωτόδικη απόφαση, κατά της οποίας ασκήθηκε έφεση, την οποία ωστόσο ο Οργανισμός κλήθηκε να αποσύρει ύστερα από επιστολή του αν. Υπουργού Μεταφορών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη.

Αναπτυξιακός σχεδιασμός ύψους 1,6 δισ. ευρώ

Το επενδυτικό πλάνο του ΟΣΕ για την περίοδο 2021 – 2027, περιλαμβάνει έργα ύψους άνω του 1,6 δισ. ευρώ, με κυρίαρχα τον εκσυγχρονισμό του βασικού σιδηροδρομικού άξονα, την αναβάθμιση τεχνολογικών υποδομών και τη διασύνδεση με λιμάνια και εμπορευματικά κέντρα.

Σε εθνικό επίπεδο στις βασικές προτεραιότητες του Τομέα των Σιδηροδρόμων για την περίοδο 2021 – 2027 υφίσταται σειρά έργων, πολλά εκ των οποίων όπως η υπογειοποίηση των Σεπολίων όμως, καθυστερούν εδώ και χρόνια. Τα έργα αυτά είναι:

  • Αναβάθμιση της υφιστάμενης με διπλασιασμό και εγκατάσταση σηματοδότησης ETCS και ηλεκτροκίνησης της σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Πύθιο – Ορμένιο, με προϋπολογισμό 700 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα ΣΣ Αθηνών (ΣΚΑ) – Τρεις Γέφυρες με υπογειοποίηση στην περιοχή των Σεπολίων, προϋπολογισμού 90,4 εκατ. ευρώ.
  • Εργασίες επιδομής, υποδομής και ηλεκτροκίνησης στον Σ.Σ. Αθηνών – Β’ Φάση και σύνδεση με Μετρό, ύψους 30,6 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή σιδηροδρομικής στάσης στο Κρυονέρι Αττικής, 5,8 εκατ. ευρώ.
  • Κατασκευή υποδομής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ψαθόπυργος (ΧΘ 113) – Ρίο – Μποζαϊτικα (ΧΘ 123+500) της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα – Πάτρα, με προϋπολογισμό 131,1 εκατ. ευρώ.
  • Ηλεκτροκίνηση της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη, ύψους 83,4 εκατ. ευρώ.
  • Κανονικοποίηση της υφιστάμενης μετρικής μονής σιδηροδρομικής γραμμής Ισθμού – Λουτρακίου με ηλεκτροκίνηση, 7,2 εκατ. ευρώ.
  • Αναβάθμιση υφιστάμενης ΣΓ Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής, στο τμήμα Άνω Λιόσια – Νέος Σ.Σ. Μεγάρων – Π.Σ. Μεγάρων, με προϋπολογισμό 95,7 εκατ. ευρώ.
  • Αναβάθμιση και πιστοποίηση της υφιστάμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ σιδηροδρομικού συγκροτήματος Αχαρνών και εξόδου σιδηροδρομικού σταθμού Οινόη, ανακατασκευή της σήραγγας Αγίου Στεφάνου και κατασκευή της κάτω διάβασης οδού στον υπάρχοντα Σιδηροδρομικό Σταθμό Αλιάρτου, αξίας 240 εκατ. ευρώ.
  • Εγκατάσταση σηματοδότησης με τηλεδιοικηση, ETCS L1 και πιστοποίηση, κατασκευή Η/Μ εγκαταστάσεων και πιστοποίηση των υπαρχόντων σηράγγων της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Λιόσια – Κόρινθος, ύψους 73 εκατ. ευρώ.
  • Επαναλειτουργία της μετρικής γραμμής Κάτω Αχαγιά – Πύργος και Α’ φάση κανονικοποίησης με προϋπολογισμό 95 εκατ. ευρώ.
  • Αναβάθμιση υποδομής της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (τμήμα από Μουριές έως Προμαχώνα) για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, ύψους 163 εκατ. ευρώ.

Στα έργα περιλαμβάνονται τέλος η τοποθέτηση ηχοπετασμάτων κατά μήκος των σιδηροδρομικών γραμμών εντός της πόλης της Λάρισας με προϋπολογισμό 5,9 εκατ. ευρώ και η ανακατασκευή του σιδηροδρομικού επιχώματος της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιά – Πλατέως μεταξύ Παλαιοφαρσάλου και Λάρισας, αξίας 4,38 εκατ. ευρώ.

Σχετικά Άρθρα