MENU

Παραδίδεται στην κυκλοφορία η αναβαθμισμένη Σήραγγα Κατερίνης – Επένδυση 27 εκατ. ευρώ στον ΠΑΘΕ

Ενισχυμένη με συστήματα AVID, AI κάμερες και τηλεχειριζόμενο έλεγχο SCADA - Πλήρης συμμόρφωση με ευρωπαϊκά πρότυπα

Στην κυκλοφορία παραδίδεται σήμερα στις 6 το απόγευμα η πλήρως αναβαθμισμένη Σήραγγα Κατερίνης, βάζοντας τέλος στην πολύμηνη ταλαιπωρία των οδηγών στην εθνική οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης (ΠΑΘΕ).

Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 27 εκατομμυρίων ευρώ, αποτελεί μια από τις πιο απαιτητικές και τεχνολογικά προηγμένες ανακατασκευές σηράγγων που έχουν πραγματοποιηθεί στη χώρα, σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Η σήραγγα, που είχε κατασκευαστεί από το Δημόσιο το 1999 και παραδόθηκε το 2004, αναβαθμίστηκε ριζικά ώστε να πληροί πλέον τα αυστηρότερα ευρωπαϊκά πρότυπα ασφάλειας και λειτουργίας. Η ανακατασκευή ξεκίνησε το 2022 και ολοκληρώθηκε με καινοτόμα μεθοδολογία που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, επιτρέποντας τη διατήρηση της κυκλοφορίας στον έναν κλάδο, ενώ ο άλλος ανακατασκευαζόταν.

Τεχνολογία και ασφάλεια επόμενης γενιάς

Η νέα Σήραγγα Κατερίνης διαθέτει:

  • Πυράντοχες πλάκες σε οροφή και τοιχώματα
  • Πλήρως αναβαθμισμένο σύστημα πυρόσβεσης και πυρανίχνευση με οπτικές ίνες
  • Θερμικές κάμερες AI και σύστημα αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων (AVID)
  • Ψηφιακό κέντρο ελέγχου SCADA που επιτηρεί πάνω από 200.000 σημεία σε πραγματικό χρόνο

Ο φωτισμός αντικαταστάθηκε με LED χαμηλής κατανάλωσης, μειώνοντας την ενεργειακή δαπάνη πάνω από 60%, ενώ κάθε 25 μέτρα έχουν τοποθετηθεί φωτεινές πινακίδες εκκένωσης για την καθοδήγηση οδηγών σε περίπτωση ανάγκης. Το νέο σύστημα αερισμού, η ενισχυμένη μεγαφωνική εγκατάσταση και τα τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης εξασφαλίζουν ταχεία και ασφαλή εκκένωση σε οποιοδήποτε σενάριο πυρκαγιάς.

Η σήραγγα παρακολουθείται εξ αποστάσεως από το Κέντρο Διαχείρισης στο Μοσχοχώρι Λάρισας, ενταγμένο σε ενιαίο δίκτυο εποπτείας με όλες τις σήραγγες του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου.
Όπως υπογραμμίζει η εταιρεία, «η αναβάθμιση της Σήραγγας Κατερίνης δεν είναι απλώς ένα τεχνικό έργο. Είναι μια επένδυση στην ασφάλεια, την τεχνολογία και το βιώσιμο μέλλον των μετακινήσεων».

Ν. Ταχιάος: Ολοκλήρωση μιας μεγάλης εκκρεμότητας

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Νίκος Ταχιάος, ο οποίος επισκέφθηκε το έργο πριν την παράδοση, έκανε λόγο για «ολοκλήρωση μιας μεγάλης εκκρεμότητας». Όπως σημείωσε, «υπήρχε μια σήραγγα στον ΠΑΘΕ που δεν είχε την απαραίτητη πιστοποίηση. Με το έργο αυτό κλείνει αυτό το κεφάλαιο».

Τόνισε επίσης ότι «πρόκειται για ένα έργο με εξαιρετικά περίπλοκα συστήματα, τα οποία λειτουργούν αυτόματα και συνδυασμένα, με στόχο την απόλυτη ασφάλεια των διερχομένων», επισημαίνοντας τη δυσκολία των εργασιών λόγω της αναγκαστικής αμφιδρόμησης «σε σήραγγες τέτοιου τύπου, κάτι που δεν είναι εύκολο».
Καταλήγοντας, υπογράμμισε ότι πρόκειται για μια δημόσια επένδυση που άξιζε και τον χρόνο και τα χρήματά της.

Δ. Γκατσώνης: Τεχνολογικά επίκαιρη για τουλάχιστον 50 χρόνια η νέα σήραγγα

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου, Δημήτρης Γκατσώνης χαρακτήρισε το αποτέλεσμα «εξαιρετικό», υπογραμμίζοντας ότι πλέον όλες οι σήραγγες του οδικού άξονα ΠΑΘΕ βρίσκονται στην τελευταία λέξη της τεχνολογίας και πληρούν πλήρως τις ευρωπαϊκές και ελληνικές προδιαγραφές. Όπως πρόσθεσε, «η αναβάθμιση αυτή διασφαλίζει ότι η σήραγγα θα παραμείνει τεχνολογικά επίκαιρη για τουλάχιστον 50 χρόνια, εκτός αν αλλάξουν οι κανονισμοί».

Σχετικά Άρθρα