MENU

Τοποθετούνται σταδιακά εντός 12 μηνών οι κάμερες σε 600 λεωφορεία της ΟΣΥ – Έτσι θα λειτουργούν

Εκτός από τον εντοπισμό παραβάσεων του ΚΟΚ, από την ανάλυση των στοιχείων, η εταιρία θα εντοπίζει τις περιοχές με αυξημένη συμφόρηση, βελτιώνοντας τα δρομολόγια και μειώνοντας τα λειτουργικά έξοδα

Νέο ρόλο στην επιτήρηση της κυκλοφορίας, αλλά και τον εντοπισμό των παραβάσεων του ΚΟΚ αποκτά η Ο.ΣΥ., καθώς περίπου 600 λεωφορεία της εταιρείας θα εξοπλιστούν με «έξυπνες» κάμερες, οι οποίες θα καταγράφουν τις συνθήκες των δρόμων, θα εντοπίζουν τροχαίες παραβάσεις και θα συλλέγουν πολύτιμα δεδομένα για την κατάσταση του οδικού δικτύου.

Το έργο, προϋπολογισμού 1,26 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ (1,56 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ), προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα σε ένα έτος. Μέσω των καμερών και των αισθητήρων που θα εγκατασταθούν, θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο συλλογή πληροφοριών για την πυκνότητα της κυκλοφορίας, τη ροή των οχημάτων και την κατάσταση του οδοστρώματος. Παράλληλα, θα εντοπίζονται παραβάσεις όπως η παράνομη στάθμευση, η παραβίαση φαναριών ή η παράνομη κίνηση στις λωρίδες των λεωφορείων.

Η νέα τεχνολογική υποδομή στοχεύει όχι μόνο στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, αλλά και στη συνολική αναβάθμιση των μετακινήσεων. Μέσα από την ανάλυση των δεδομένων, η Ο.ΣΥ. θα μπορεί να αναγνωρίζει περιοχές με αυξημένη συμφόρηση, να βελτιώνει τα δρομολόγια και να μειώνει τα λειτουργικά έξοδα. Το σύστημα βασίζεται σε κάμερες υψηλής ευκρίνειας που λειτουργούν σε όλες τις συνθήκες φωτισμού, σε αισθητήρες IoT που μεταδίδουν πληροφορίες συνεχώς, καθώς και σε αλγορίθμους μηχανικής όρασης και τεχνητής νοημοσύνης, οι οποίοι αναλύουν εικόνες και αναγνωρίζουν αυτόματα παραβάσεις ή φθορές.

Όλες αυτές οι πληροφορίες θα συγκεντρώνονται σε μια διαδικτυακή πλατφόρμα τύπου cloud, που θα λειτουργεί ως κεντρικό σημείο ελέγχου. Εκεί θα υπάρχουν τέσσερις κύριες λειτουργίες:

  • Εντοπισμός και καταγραφή παραβάσεων ΚΟΚ, με αυτόματη ανίχνευση αντικανονικών ενεργειών.
  • Παρακολούθηση στόλου και κυκλοφορίας, ώστε να γνωρίζεται ανά πάσα στιγμή η θέση και η κατάσταση κάθε λεωφορείου.
  • Αξιολόγηση των δρόμων, με αναγνώριση φθορών, ρωγμών και κακοτεχνιών.
  • Απεικόνιση στατιστικών και χαρτογράφηση δεδομένων, που θα διευκολύνουν τον σχεδιασμό πολιτικών αστικής κινητικότητας

Απεικόνιση σε θερμικούς χάρτες

Οι αλγόριθμοι που θα αξιοποιηθούν έχουν εκπαιδευτεί σε μεγάλα σύνολα πραγματικών δεδομένων, ώστε να αναγνωρίζουν διαφορετικούς τύπους οχημάτων και να υπολογίζουν δείκτες, όπως η ταχύτητα, η καθυστέρηση ή οι εκπομπές ρύπων. Τα δεδομένα αυτά θα παρουσιάζονται σε μορφή θερμικών χαρτών, παρέχοντας σαφή εικόνα για την κατάσταση του δικτύου και τα σημεία που χρειάζονται παρέμβαση.

Η εφαρμογή του έργου βασίζεται στο άρθρο 107 του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, το οποίο θεσπίζει τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση παραβάσεων, υπό την προϋπόθεση ότι ενημερώνονται οι πολίτες. Η Ο.ΣΥ. τονίζει πως το σύστημα θα λειτουργεί αποκλειστικά ως μέσο καταγραφής, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση ή ανάλυση των δεδομένων από τον οργανισμό. Παράλληλα, λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα συμμόρφωσης με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR), ώστε να διασφαλίζεται ο απόλυτος σεβασμός στην ιδιωτικότητα.

Το νέο σύστημα θα έχει τη δυνατότητα διασύνδεσης με κρατικά πληροφοριακά μητρώα, όπως εκείνα του Υπουργείου Μεταφορών, της ΑΑΔΕ και του Υπουργείου Εσωτερικών, ενώ θα είναι σχεδιασμένο ώστε να επεκτείνεται μελλοντικά, καλύπτοντας και άλλες μορφές παραβάσεων, όπως υπερβολική ταχύτητα ή παραβίαση διάβασης πεζών.

Η σύμβαση, διάρκειας 12 μηνών, περιλαμβάνει δικαίωμα επέκτασης έως το 40% της αξίας, ενώ η πιλοτική φάση θα συνοδευτεί από εκπαίδευση του προσωπικού και προσαρμογή του συστήματος στις πραγματικές ανάγκες. Πρόκειται για ένα έργο που φιλοδοξεί να εισαγάγει τη «έξυπνη μετακίνηση» στην καθημερινότητα της πόλης, μειώνοντας την επικινδυνότητα, τις καθυστερήσεις και το κόστος λειτουργίας του δικτύου.

Περισσότερες ειδήσεις

«Σε αναμμένα κάρβουνα» η αγορά της Θεσσαλονίκης για το λουκέτο στο Μετρό – «Οικονομικές ζημιές αν δεν ανοίξει στις 10 Δεκεμβρίου»

Ν. Ταχιάος: Επιβεβλημένη για λόγους ασφαλείας η διακοπή στο Μετρό Θεσσαλονίκης

«Κόκκινο» στο Μετρό Θεσσαλονίκης και το 2026 — Δεύτερο λουκέτο σε 4 μήνες προανήγγειλε ο Ν. Ταχιάος

Σχετικά Άρθρα