Έναν νέο κύκλο επενδύσεων ύψους 200 εκατ. ευρώ αναμένεται να υλοποιήσει η Fraport Greece έως το 2030, επιδιώκοντας να θωρακίσει τις υποδομές των 14 περιφερειακών αεροδρομίων και να ανταποκριθεί στη μεταβαλλόμενη δυναμική της τουριστικής ζήτησης. Όπως ανέφερε ο CEO Alexander Zinell σε εκδήλωση της εταιρείας, ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τόσο έργα που θα είναι ορατά στο ταξιδιωτικό κοινό, όπως νέες επεκτάσεις και αναβαθμίσεις τερματικών, όσο και παρεμβάσεις που ενισχύουν τον «αθέατο» επιχειρησιακό κορμό των αεροδρομίων, από τεχνολογικές υποδομές μέχρι εξοπλισμό πυρασφάλειας και ασφάλειας πτήσεων.
Η Fraport μπαίνει σε αυτή τη φάση επενδύσεων σε μια περίοδο που η εικόνα της επιβατικής κίνησης παρουσιάζει διττό πρόσωπο. Συγκεκριμένα, στη Σαντορίνη, η κατάσταση είναι αισθητά πιο επιβαρυμένη, καθώς η κίνηση αναμένεται να κλείσει με πτώση 14%–15%, δηλαδή περίπου 450.000 λιγότερες μετακινήσεις, που μεταφράζονται σε περίπου 225.000 λιγότερους τουρίστες. Κατά τον Φεβρουάριο η μείωση έφτασε το 40%, ενώ και η Μύκονος βρίσκεται στην τρίτη συνεχόμενη χρονιά υποχώρησης, με αθροιστική μείωση 6,5%, μια τάση που η εταιρεία χαρακτηρίζει διορθωτική και όχι ενδεικτική απώλειας δυναμικής.
Την ίδια στιγμή, μικρότεροι προορισμοί όπως το Άκτιο, η Σκιάθος και η Μυτιλήνη γνωρίζουν σημαντική άνοδο, επιβεβαιώνοντας τη νέα τάση των ταξιδιωτών να κατευθύνονται σε λιγότερο προβεβλημένα νησιά. Η διεθνής επιβατική κίνηση αυξήθηκε συνολικά κατά 3,5%, με το εσωτερικό να παραμένει στάσιμο λόγω της μεγάλης απώλειας από τη Σαντορίνη
Όπως εξηγεί ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης της Fraport Greece, Γιώργος Βήλος, η βιωσιμότητα του αεροπορικού προγράμματος επιτυγχάνεται μέσα από τη διασπορά του, καθώς το ένα τρίτο των δρομολογίων προέρχεται από εταιρείες χαμηλού κόστους, το ένα τρίτο από παραδοσιακούς αερομεταφορείς και το υπόλοιπο από tour operators. Αυτή η ισορροπία, τονίζει, προστατεύει τους προορισμούς από απότομες μεταβολές και διατηρεί σταθερό το ενδιαφέρον της αγοράς.
Εντυπωσιακή είναι και η αύξηση των Αμερικανών τουριστών, οι οποίοι πλέον βρίσκονται στην όγδοη θέση των αγορών προέλευσης, με τα Χανιά να καταγράφουν άνοδο 75%. Παράλληλα, το μεγάλο «εθνικό στοίχημα» παραμένει η επέκταση της τουριστικής περιόδου. Από το 2022, η κίνηση στους μήνες Μαρτίου και Απριλίου έχει αυξηθεί κατά 30%, ενώ τον Οκτώβριο και Νοέμβριο κατά 27%. Συνολικά, οι τέσσερις περιφερειακοί μήνες φέρνουν πλέον επιπλέον ένα εκατομμύριο επιβάτες, χάρη τόσο στο οικονομικό κίνητρο που παρέχει η Fraport, έκπτωση 10% ανά αναχωρούντα επιβάτη τον χειμώνα, το οποίο ανανεώθηκε για ακόμη τρία χρόνια, όσο και στη συντονισμένη προσπάθεια των ξενοδόχων να κρατούν ανοικτούς τους προορισμούς τους εκτός υψηλής σεζόν.
Στο επενδυτικό μέτωπο, η Fraport προχωρά σε έργα συνολικού ύψους 200 εκατ. ευρώ για αύξηση της χωρητικότητας σε αεροδρόμια όπως η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος και η Κως, όπου η ζήτηση έχει ξεπεράσει κατά πολύ τις προβλέψεις της προηγούμενης δεκαετίας. Ήδη, από την έναρξη της παραχώρησης, τα 200.000 τ.μ. τερματικών εγκαταστάσεων έχουν φτάσει σήμερα τα 320.000 τ.μ. Η εταιρεία επενδύει επίσης 50 εκατ. ευρώ ετησίως σε συντηρήσεις και αντικαταστάσεις, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη και το έργο των 145 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση ασφάλειας των διαδρόμων, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και απαιτεί για λόγους ασφαλείας περιορισμένες διακοπές λειτουργίας κάποιων αεροδρομίων τον χειμώνα.
Ένα ακόμη μεγάλο κεφάλαιο είναι η παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2026. Η Fraport έχει θέσει τον φιλόδοξο στόχο της ολοκλήρωσης των έργων πριν από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα των 36 μηνών, με τον τριπλασιασμό του επιβατικού σταθμού σε 9.000 τ.μ. να αποτελεί κεντρικό στόχο. Με το 81% της κίνησης να αφορά το εξωτερικό, η Καλαμάτα θεωρείται ένα από τα πιο δυναμικά αναπτυσσόμενα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Παράλληλα, η εταιρεία επιβεβαιώνει την πρόθεσή της να συμμετάσχει στον μεγάλο διαγωνισμό για τα 22 αεροδρόμια του Υπερταμείου, μόλις ολοκληρωθούν οι μελέτες και εκδοθεί το τεύχος διακήρυξης. Το project θεωρείται μια από τις σημαντικότερες μελλοντικές παραχωρήσεις στην Ελλάδα, με τη Fraport να διαθέτει ισχυρή τεχνογνωσία και εμπειρία.
Μέσα σε αυτό το σύνθετο περιβάλλον, ο Γιώργος Βήλος υπογραμμίζει ότι η ανάπτυξη δεν είναι αυτοσκοπός. Οι προορισμοί πρέπει να μπορούν να υποστηρίξουν την αυξημένη ζήτηση και να εξασφαλίζουν ποιότητα εμπειρίας στους επισκέπτες. Αναδεικνύει δε ως μείζον ζήτημα την έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού σε ολόκληρη την τουριστική αλυσίδα, από την επίγεια εξυπηρέτηση μέχρι τις υπηρεσίες φιλοξενίας, σημειώνοντας πως μόνο με συντονισμό και επένδυση στην ποιότητα μπορεί ο ελληνικός τουρισμός να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά του.
Περισσότερες ειδήσεις
Fraport Greece: Στην τέταρτη φάση οι εργασίες αναμόρφωσης σε οκτώ περιφερειακά αεροδρόμια
Ελληνικός Χρυσός: «Δωρεά ζωής» ύψους 401.000 ευρώ στο Γενικό Νοσοκομείο Χαλκιδικής