Την πρώτη της πράξη γράφει από σήμερα Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου η σταδιακή κατάργηση των τρόλεϊ, με τον Πειραιά να γίνεται το πεδίο εφαρμογής της πιο ριζικής αναδιάρθρωσης στο ηλεκτροκίνητο δίκτυο της Αθήνας των τελευταίων δεκαετιών. Χωρίς ακόμη να έχουν ξεκινήσει οι εργασίες αποξήλωσης των εναέριων καλωδίων και με περιορισμένη επίσημη ενημέρωση προς το κοινό, έξι ηλεκτρικά λεωφορεία παίρνουν τη θέση ισάριθμων τρόλεϊ στις τρεις γραμμές που εξυπηρετούν την περιοχή, σηματοδοτώντας την αρχή μιας μετάβασης χωρίς σαφές χρονοδιάγραμμα και δημοσιοποιημένη μελέτη.
Σήμερα στους δρόμους του Πειραιά κινούνται 13 τρόλεϊ, εκ των οποίων τα έξι θα αντικατασταθούν άμεσα από ηλεκτρικά λεωφορεία. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στο σχέδιο που ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, έχει από καιρό προαναγγείλει, χωρίς ωστόσο να έχουν δοθεί στη δημοσιότητα οι πλήρεις λεπτομέρειες του σχεδιασμού.
Σύμφωνα με όσα έχει ανακοινώσει κυρίως μέσω τηλεοπτικών του τοποθετήσεων ο κ. Κυρανάκης, και η απομάκρυνση μεγάλου μέρους του εναέριου δικτύου των τρόλεϊ θα ξεκινήσει εντός του Δεκεμβρίου, με πρώτη ζώνη εργασιών το κέντρο του Πειραιά. Οι συγκεκριμένες εναέριες γραμμές εκτιμάται ότι πρέπει να αφαιρεθούν κατά προτεραιότητα για να αποκατασταθεί και η πρόσβαση του τραμ προς το λιμάνι, την τερματική του στάση, μια εκκρεμότητα που παραμένει εδώ και χρόνια.
Ο κ. Κυρανάκης έχει δηλώσει ότι περίπου 70% των 143 χιλιομέτρων του υφιστάμενου δικτύου θα καταργηθεί, αφήνοντας μόλις 44 χιλιόμετρα σε λειτουργία. Τα τμήματα που φαίνεται να διατηρούνται αφορούν βασικούς οδικούς άξονες, όπως Κηφισίας, Εθνικής Αντιστάσεως στο Χαλάνδρι, Βασιλίσσης Σοφίας, Συγγρού, Πειραιώς, Πέτρου Ράλλη, Πατησίων, Αχαρνών και Πίνδου.
Πρακτικά καταργούνται περίπου 100 χιλιόμετρα δικτύου, κίνηση η οποία θα «εξαφανίσει» περίπου το 85% των υφιστάμενων είκοσι γραμμών των τρόλεϊ με τα δρομολόγια να εκτελούνται σταδιακά από ηλεκτρικά λεωφορεία με «σίγουρη» τη διατήρηση τριών γραμμών που θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται από οχήματα τρόλεϊ: Της γραμμής 6 (Ιπποκράτους – Νέα Φιλαδέλφεια), της γραμμής 10 (Τζιτζιφιές – Χαλάνδρι) και της γραμμής 21 (Νίκαια – Πέτρου Ράλλη Ομόνοια).
Παρότι κύκλοι των συγκοινωνιών διαβεβαιώνουν ότι δεν θα αφαιρεθούν οχήματα από υπάρχουσες λεωφορειακές γραμμές για να στηριχθεί η μετάβαση, παραμένει θολό το πώς θα εξευρεθεί επαρκής αριθμός ηλεκτρικών λεωφορείων, καθώς ακόμα και σήμερα δεν υπάρχουν εφεδρείες στον στόλο, αφού τα περισσότερα νέα οχήματα εντάχθηκαν σε αυτόν αντικαθιστώντας παλαιότερα που έπρεπε να απομακρυνθούν από την κυκλοφορία.
Ο αναπληρωτής υπουργός έχει αναφέρει στη Βουλή ότι έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση 100 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για αγορά νέων οχημάτων που θα αντικαταστήσουν μέρος των τρόλεϊ. Ωστόσο ο σχετικός διαγωνισμός δεν έχει προκηρυχθεί, ενώ δεν έχει ανακοινωθεί ούτε ο αριθμός ούτε ο τύπος των οχημάτων. Οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για ανάγκη περίπου 40 σύγχρονων τρόλεϊ τεχνολογίας IMC που μπορούν να κινούνται και χωρίς εναέρια τροφοδοσία.
Σε ό,τι αφορά το ενάεριο δίκτυο, η ΟΣΥ έχει ήδη υπογράψει σύμβαση με τεχνικό σύμβουλο, ο οποίος μέσα σε δύο μήνες θα πρέπει να παραδώσει πλήρη μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για το υπόλοιπο δίκτυο των 40 χιλιομέτρων, το οποίο θα παραμείνει. Η μελέτη θα περιλαμβάνει τεχνική αξιολόγηση, χρηματοοικονομική ανάλυση, ανάλυση κόστους–οφέλους και εκτίμηση κινδύνων, ενώ ο ίδιος σύμβουλος θα προετοιμάσει και τον φάκελο δημοπράτησης για τον διαγωνισμό συντήρησης.
Παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός ύψους 3,7 εκατ. ευρώ για αποτύπωση, συντήρηση και αποξήλωση τεσσάρων χιλιομέτρων ανενεργών γραμμών.
Την ίδια στιγμή, το προσωπικό των συγκοινωνιών βρίσκεται σε κομβικό σημείο: Ενώ τρέχει η προκήρυξη για 290 νέους οδηγούς, η ΟΣΥ εξακολουθεί να χάνει προσωπικό, το οποίο μόλις έχει προσλάβει. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο την περασμένη Παρασκευή αναρτήθηκαν στη Διαύγεια εννέα νέες παραιτήσεις εργαζομένων.
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης των οδηγών, από σήμερα Δευτέρα 1η Δεκεμβρίου 2025, αυστηροποιείται η διαδικασία ελέγχου και δέσμευσης των αδειών οδήγησης για όσους κρίνονται μη ικανοί να εργαστούν, βάσει νέας εγκυκλίου του υπουργείου που ευθυγραμμίζει την εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος του 2012.
Έτσι, όταν ο ιατρός εργασίας παραπέμπει έναν οδηγό στην επιτροπή αξιολόγησης:
Ωστόσο, η ειδική ιατρική επιτροπή έχει τον τελευταίο λόγο. Συγκεκριμένα, αν ο οδηγός κριθεί ικανός τότε η άδεια επιστρέφεται, ενώ αν κριθεί μη ικανός, προχωρά οριστική αφαίρεση ή περιορισμός κατηγοριών, με έκδοση νέας άδειας και κωδικό 116.2. Το υπουργείο σχεδιάζει τη διασύνδεση της διαδικασίας με το Gov.gr Wallet, ώστε κάθε μεταβολή να αποτυπώνεται και στο ψηφιακό αντίγραφο της άδειας.
Το ζήτημα του προσωπικού είναι κρίσιμο. Η ΟΣΥ, σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων της, το 2024 δεν εκτέλεσε πάνω από μισό εκατομμύριο δρομολόγια λόγω έλλειψης οδηγών. Ο κ. Κυρανάκης έχει δηλώσει ότι όταν ανέλαβε, 700 οδηγοί ήταν σε αναρρωτική άδεια – αριθμός που έχει πλέον μειωθεί στους 390.
Ωστόσο, ακόμη και με τη νέα προκήρυξη των 290 οδηγών, θεωρείται δύσκολο να καλυφθεί πλήρως το κενό. Γι’ αυτό η ΟΣΥ σχεδιάζει να ανοίξει δική της σχολή οδηγών, ενώ το υπουργείο βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Οικονομικών για βελτίωση μισθολογικών αποδοχών, με στόχο να σταματήσει το φαινόμενο των μαζικών αποχωρήσεων. Σύμφωνα με τον κ. Κυρανάκη, ο στόχος είναι μισθός να φτάσει «κοντά στα 1.400 ευρώ» για έναν παντρεμένο οδηγό με ένα παιδί.
Περισσότερες ειδήσεις
Λιγότερα δρομολόγια, αλλά περισσότεροι επιβάτες στα δημόσια μέσα μεταφορών στην Αθήνα