Σε «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας εξελίσσεται το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», με τη συνολική του επίδραση να υπολογίζεται στα 3,3 δισεκατομμύρια ευρώ για το 2023 με βάση τα οικονομικά δεδομένα του συγκεκριμένου έτους. To ποσό αυτό μάλιστα αντιστοιχεί στο 1,5% του ΑΕΠ της χώρας. Τα στοιχεία παρουσιάστηκαν σε ειδική εκδήλωση, στο πλαίσιο αναλυτικής μελέτης του ΙΟΒΕ που διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΔΑΑ, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική σημασία του αεροδρομίου τόσο για την εθνική οικονομία όσο και για την αγορά εργασίας.
Παρά τις συνεχείς διεθνείς προκλήσεις – από την πανδημία μέχρι τη γεωπολιτική αστάθεια στη Μέση Ανατολή – ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών φαίνεται ότι καταγράφει εντυπωσιακή δυναμική. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, τόνισε ότι η επιβατική κίνηση του πρώτου εξαμήνου του 2025 αναμένεται να κινηθεί με ρυθμό αύξησης 8%, υπερβαίνοντας τα ήδη καταγεγραμμένα επίπεδα – ρεκόρ.
«Παρά τις πολλαπλές κρίσεις, το αεροδρόμιο δεν σταμάτησε να επενδύει και να εξελίσσεται», ανέφερε ο κ. Παράσχης. Υπογράμμισε μάλιστα πως εάν η μελέτη είχε στηριχτεί στις επιδόσεις του 2024 όταν η επιβατική κίνηση αυξήθηκε στα 31,9 εκατ. επιβάτες, αυξημένη κατά 13,1% συγκριτικά με το 2023 και κατά 24% πάνω από το 2019, τότε η συνεισφορά του αεροδρομίου στην οικονομία θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη.
Ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα
Ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, παρουσίασε τα αποτελέσματα της έρευνας, σύμφωνα με τα οποία το «Ελευθέριος Βενιζέλος» ήταν το ταχύτερα ανακάμψαν αεροδρόμιο της Ευρώπης το 2023, ξεπερνώντας πλήρως τις απώλειες της πανδημίας σε αντίθεση με άλλα μεγάλα ευρωπαϊκά hubs.
Η μελέτη προσδιορίζει την άμεση, έμμεση και προκαλούμενη επίδραση του αεροδρομίου στην οικονομία σε 3,3 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα:
Παράλληλα, ο τουρισμός που διέρχεται μέσω του αεροδρομίου συνεισφέρει 5 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ ή 2,2% του εθνικού πλούτου. Συνολικά, μαζί με τη βασική συνεισφορά του αεροδρομίου, η επίδραση φτάνει τα 8,6 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, η λειτουργία του αεροδρομίου στηρίζει περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας. Από αυτές:
Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν την ουσιαστική σημασία του αεροδρομίου όχι μόνο ως υποδομή μεταφορών, αλλά και ως εργοδότη και πολλαπλασιαστή τοπικής οικονομικής δραστηριότητας.
Η συνολική συνεισφορά στα δημόσια έσοδα ξεπερνά το 1,2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 600 εκατ. ευρώ αποτελούν άμεση συνεισφορά. Αυτό αντιστοιχεί περίπου στο 2% των συνολικών εσόδων του κράτους για το 2023. Ειδικά για την Αττική, η επίδραση στο τοπικό ΑΕΠ αγγίζει το 2,7%, δείχνοντας τον κομβικό ρόλο του αεροδρομίου για την περιφερειακή ανάπτυξη.
Προβληματισμός και ανησυχία για τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή
Παρά τη γενική αισιοδοξία, υπάρχει επιφυλακή για τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή. Ο κ. Παράσχης ανέφερε πως οι αφίξεις από Ισραήλ και τις γύρω χώρες, οι οποίες αναμενόταν να ξεπεράσουν το 1 εκατομμύριο επισκέπτες το 2025, ίσως επηρεαστούν. Ωστόσο, μέχρι στιγμής, 500.000 επισκέπτες από την περιοχή έχουν ήδη περάσει από το αεροδρόμιο της Αθήνας το 2025, με τον αντίκτυπο της κρίσης να χαρακτηρίζεται «διαχειρίσιμος».
Ο κ. Παράσχης χαρακτήρισε το αεροδρόμιο ως «κύτταρο της εθνικής οικονομίας και της πόλης της Αθήνας», σημειώνοντας ότι η στρατηγική στόχευση του ΔΑΑ βασίζεται σε τρεις άξονες: Σύνδεση με νέους προορισμούς, επενδύσεις σε υποδομές και καινοτομία στον επιβατικό χειρισμό.
Οι θετικές επιδόσεις φαίνεται πως ευνοούνται και από τη διεθνή εικόνα της Αθήνας, με νέες αεροπορικές εταιρείες να προσθέτουν προορισμούς, αλλά και από την άνοδο του τουρισμού υψηλού επιπέδου που αναμένεται να συνεχιστεί και το 2025.