MENU

Έτοιμη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να αναλάβει την Εγνατία Οδό, «τρέχουν» στο Δημόσιο για την ολοκλήρωση των διαδικασιών

Στόχος είναι ο αυτοκινητόδρομος να παραδοθεί στον παραχωρησιούχο έως το τέλος του έτους

Κινήσεις που εντάσσονται στο πλαίσιο ολοκλήρωσης των ενεργειών, από δικής του πλευράς, που θα οδηγήσουν στην παράδοση του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού στον παραχωρησιούχο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis (75%-25%) και στην έναρξης της 35ετούς σύμβασης παραχώρησης, προωθούνται από το δημόσιο. Ωστόσο, πρέπει να καταγραφεί ότι ήδη έχουν προηγηθεί μεγάλες καθυστερήσεις, οι διαδικασίες «τραβάνε σε μάκρος» με επόμενο χρονικό ορόσημο έως τα τέλη του 2025 κι ενώ ο επενδυτής έχει αναδειχθεί από το 2021 και η σχετική σύμβαση έχει υπογραφεί από τον Μάρτιο του 2024.

Να σημειωθεί ότι ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ από την πλευρά του όχι μόνο είναι έτοιμος να αναλάβει την λειτουργία του αυτοκινητόδρομου και προφανώς εν συνεχεία να προχωρήσει στα απαραίτητα έργα (π.χ. συντήρηση κ.α.), αλλά επιθυμεί και την επίσπευση των διαδικασιών. H διοίκηση του ομίλου εκτίμησε ότι στόχος είναι να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την Εγνατία Οδό έως το τέλος του έτους, καθώς ήδη υπάρχουν καθυστερήσεις, εφόσον βέβαια ολοκληρωθούν τα προαπαιτούμενα από την πλευρά του Δημοσίου. Σημειώνεται πως η καταβολή του τιμήματος (υπολογίζεται σε 1,35 δισ. ευρώ) θα μειώσει περαιτέρω το δημόσιο χρέος. «Εμείς είμαστε έτοιμοι, τα κεφάλαια είναι διαθέσιμα και πρέπει να επενδυθούν, προσπαθούμε να βοηθήσουμε να κινηθεί η διαδικασία γρηγορότερα», σημείωσε πρόσφατα ο ισχυρός άνδρας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης.

Για να λάβει χώρα η παράδοση του χώρου εκτέλεσης έργου από το ελληνικό Δημόσιο και την Εγνατία Οδό Α.Ε., θα πρέπει, μεταξύ άλλων, να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία πιστοποίησης των σηράγγων της, ενώ υπήρχαν παλιότερα θέματα και με τους σταθμούς των διοδίων. Προφανώς, σημαντική εκκρεμότητα, μεταξύ άλλων, στη διαδικασία προς την ολοκλήρωση της παραχώρησης είναι και η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή.

Αναζητά σύμβουλο το ΥΠΟΜΕ για την προώθηση παράδοσης του έργου

Από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών γνωστοποιήθηκε εχθές (18/6) και μία ακόμα ενέργεια προς την κατεύθυνση της προώθησης των διαδικασιών στο πλαίσιο της παράδοσης – παραλαβής του έργου παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Ειδικότερα, αναζητείται σύμβουλος που θα βοηθήσει τις υπηρεσίες του στην ολοκλήρωση διαδικασιών και απαιτούμενων ενεργειών για την παράδοση του αυτοκινητοδρόμου στον παραχωρησιούχο, ώστε να επιτευχθεί το συντομότερο η ημερομηνία έναρξης ισχύος της σύμβασης παραχώρησης. Η σύμβαση έχει ως αντικείμενο τη διενέργεια των αναγκαίων προκαταρκτικών – διερευνητικών ελέγχων και καταγραφών που θα απαιτηθούν και ορίζοντα την 31η Αυγούστου 2025.

Ο αυτοκινητόδρομος Εγνατία Οδός, ο οποίος αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού κεντρικού οδικού δικτύου (Τrans-European core road network) έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Είναι μήκους 658 χιλιομέτρων και εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφερειακή Ενότητα του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Egis αναλαμβάνουν το δικαίωμα χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου Εγνατία Οδός, καθώς και των τριών καθέτων προς αυτόν οδικών αξόνων, για χρονικό διάστημα 35 ετών, δηλαδή:

  • Του οδικού άξονα Σιάτιστα – Ιεροπηγή / Κρυσταλλοπηγή που οδηγεί στην Αλβανία, ο οποίος αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού «εκτεταμένου οδικού δικτύου» (Trans-European Comprehensive Road Network) και διαθέτει οκτώ ανισόπεδους κόμβους, πέραν του κόμβου με την Εγνατία Οδό, συνδέει μέσω του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65 – σήμερα υπό κατασκευή) την Αλβανία με την ηπειρωτική Ελλάδα και την μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας, διαθέτει συνολικό μήκος 69,3 χιλιόμετρα και τεχνικά χαρακτηριστικά όμοια με εκείνα του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού.
  • Του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι μήκους 60 χιλιομέτρων, που αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού «κεντρικού οδικού δικτύου» (Τrans-European core road network), με τρεις ανισόπεδους κόμβους, πέραν του κόμβου με την Εγνατία Οδό, ο οποίος συνδέει την Ελλάδα με τη Βόρειο Μακεδονία στο μεθοριακό σταθμό Ευζώνων, σε σχέση με τον οποίο, μεταξύ άλλων, ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει επιπλέον την υποχρέωση αναβάθμισης των καθέτων αξόνων.
  • Του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, μήκους 95,5 χιλιομέτρων, που αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού «κεντρικού οδικού δικτύου» (Τrans-European core road network), με δεκαεπτά ανισόπεδους κόμβους, πέραν του κόμβου με την Εγνατία Οδό, συνδέει, μέσω της Εγνατίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Π.Α.Θ.Ε. τη δυτική Βουλγαρία με την ηπειρωτική Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και έχει κατασκευασθεί, με προδιαγραφές παρόμοιες με εκείνες της Εγνατίας Οδού (με εξαίρεση το οδικό τμήμα Χριστός – Αμπέλα, μήκους 10,176 χιλιομέτρων σε σχέση με το οποίο ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει επιπλέον την υποχρέωση αναβάθμισης καθέτων αξόνων).

Σχετικά Άρθρα