Αλλαγές έως το 2035 ζητούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ, αναφορικά με τους στόχους που έχουν τεθεί για τη μείωση των εκπομπών CO2 των οχημάτων, όπως η μείωση των ρύπων από τα αυτοκίνητα κατά 100%.
Όπως δήλωσαν σήμερα (27/8) οι επικεφαλής των ενώσεων Ευρωπαίων κατασκευαστών και προμηθευτών αυτοκινήτων, οι στόχοι της ΕΕ είναι πλέον ανέφικτοι.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, πρόκειται να συζητήσει με στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας στις 12/9 το μέλλον του κλάδου, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με μια διπλή απειλή: τον κινεζικό ανταγωνισμό στα ηλεκτρικά οχήματα και τους δασμούς των ΗΠΑ.
Εν όψει της συνάντησης αυτής, σε επιστολή τους προς την πρόεδρο της Κομισιόν, ο διευθύνων σύμβουλος της Mercedes-Benz, Ola Källenius, και ο Matthias Zink, διευθύνων σύμβουλος συστημάτων μετάδοσης κίνησης και πλαισίου της Schaeffler AG, δήλωσαν ότι είναι δεσμευμένοι στην επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών ρύπων της ΕΕ το 2050.
Ανάγκη για επανεξέταση των στόχων για τα νέα οχήματα
Ωστόσο, επεσήμαναν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ είναι πλέον σχεδόν πλήρως εξαρτημένες από την Ασία για την προμήθεια μπαταριών, ενώ έχουν να αντιμετωπίσουν επίσης τις προκλήσεις των υποδομών φόρτισης, του υψηλότερου κόστους κατασκευής και των δασμών των ΗΠΑ.
Ως εκ τούτου, υποστηρίζουν ότι το μπλοκ θα πρέπει να επανεξετάσει τους στόχους για τα νέα οχήματα, όπως η μείωση των εκπομπών CO2 από τα επίπεδα του 2021 κατά 55% για τα αυτοκίνητα και κατά 50% για τα βαν έως το 2030 και κατά 100% και για τα δύο έως το 2035.
Κι αυτό γιατί ακόμα τα μερίδια αγοράς των ηλεκτρικών οχημάτων στο σύνολο των νέων αυτοκινήτων της ΕΕ είναι μικρά, με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κατέχουν μερίδιο αγοράς περίπου 15% και τα βαν 9%.
Οι δύο επικεφαλής των ενώσεων τονίζουν επίσης ότι θα πρέπει να επανεξεταστούν οι ρυθμιστικοί κανόνες για τις εκπομπές CO2 των βαρέων φορτηγών και των λεωφορείων.
Υπενθυμίζεται ότι τον Μάρτιο, η Κομισιόν συμφώνησε να δώσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες επιπλέον χρόνο για να επιτύχουν τους στόχους μείωσης των εκπομπών CO2 που είχε οριστεί αρχικά για το 2025. Μέλη της κεντροδεξιάς ομάδας της von der Leyen ζήτησαν επίσης από την ΕΕ να αποσύρει την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης που είχε επιβάλει το 2035.