Τη συνεργασία με ιδιώτες εταίρους επιδιώκει το Υπερταμείο για την υλοποίηση νέων επενδύσεων ύψους 1 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα τρία έως τέσσερα χρόνια, όπως δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος, Γιάννης Παπαχρήστου σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Bloomberg.
Ξεχωριστή αναφορά έκανε στα λιμάνια και τα αεροδρόμια, υπογραμμίζοντας ότι μέχρι το τέλος του έτους θα αναδειχθεί ο προτιμητέος επενδυτής για το λιμάνι του Λαυρίου. Επίσης, ανάλυσε το σχέδιο για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια που είναι η ομαδοποίησή τους, έτσι ώστε «ο εν δυνάμει επενδυτής να αποκτήσει ένα χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων».
Αφετηρία τα 300 εκατ. ευρώ και όχι το τελικό ποσό
«Το Υπερταμείο μετασχηματίζεται σε κρατικό επενδυτικό ταμείο», δήλωσε χαρακτηριστικά, με απώτερο στόχο τη προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, κυρίως σε τομείς υψηλής προστιθέμενης αξίας και στη λεγόμενη «νέα οικονομία», καθώς και τη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Το πρόσφατα συσταθέν Ελληνικό Ταμείο Καινοτομίας και Υποδομών (HIIF) ξεκίνησε με λίγο πάνω από 300 εκατ. ευρώ. Μαζί με ιδιώτες επενδυτές, στοχεύει να διοχετεύσει περίπου 1 δισ. ευρώ τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια και θα επικεντρωθεί σε τομείς όπως οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η τεχνολογία ψηφιακών υποδομών (όπως τα data centers), η γαλάζια οικονομία, η αγροτεχνολογία, η διαχείριση υδάτων και η βιοτεχνολογία. Τα 300 εκατ. ευρώ του Ταμείου «είναι η αφετηρία, όχι το τέλος», είπε ο κ. Παπαχρήστου.
Το Υπερταμείο, μαζί με το HIIF, έχουν ήδη διερευνήσει έργα που μπορούν να φτάσουν ή να ξεπεράσουν τα 20 δισ. ευρώ σε επενδύσεις, οι οποίες αναμένεται να διοχετευτούν στην ελληνική οικονομία «τα επόμενα χρόνια», σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο. Έχουν ήδη μια σύντομη λίστα με 10 έργα και μέσα στους επόμενους μήνες μπορεί να είναι έτοιμοι να ανακοινώσουν την «πρώτη τοποθέτηση», ανέφερε.
Λιμάνια και Αεροδρόμια
Το Υπερταμείο είναι επίσης υπεύθυνο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της χώρας. Αυτή τη στιγμή τρέχει μια σειρά από διαγωνισμούς, μεταξύ των οποίων την πώληση μεριδίου 51% στο λιμάνι του Λαυρίου. Μέχρι στιγμής έχουν υποβληθεί πέντε δεσμευτικές προσφορές και μέχρι το τέλος του έτους θα υπάρχει ένας προτιμώμενος πλειοδότης για το συγκεκριμένο λιμάνι.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος ανέφερε επίσης ότι έχει έρθει η ώρα «να προχωρήσουμε στις λιμενικές υποδομές». Το 2026 θα υπάρξει μια απόφαση για το πώς θα αξιοποιηθούν με τον καλύτερο τρόπο τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου, ενώ «στο ορατό μέλλον» θα υπάρχει και ο νικητής του διαγωνισμού για τα λιμάνια του Κατάκολου, της Πάτρας και της Καβάλας, που θα διευκολύνουν τις κρουαζιέρες.
Εκτός από τα λιμάνια, το Υπερταμείο εξετάζει τρόπους για την αξιοποίηση 22 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, συμπεριλαμβανομένων αυτών της Αλεξανδρούπολης, των Ιωαννίνων, της Καλαμάτας και σε πολλά τουριστικά νησιά όπως η Πάρος, η Μήλος και η Χίος. Το 2017, η χώρα παραχώρησε την λειτουργία και ανάπτυξη 14 περιφερειακών αεροδρομίων σε κοινοπραξία υπό την Fraport AG για 40 χρόνια, με αντάλλαγμα 1,23 δισ. ευρώ.
«Το σχέδιο για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια είναι να ομαδοποιηθούν όλα μαζί, ώστε ο εν δυνάμει επενδυτής να μπορεί να έχει ένα χαρτοφυλάκιο περιουσιακών στοιχείων», δήλωσε ο Παπαχρήστου. Ο διαγωνισμός για αυτά τα αεροδρόμια θα μπορούσε να γίνει εντός του τρέχοντος έτους ή στις αρχές του 2026, πρόσθεσε.
Μέχρι το τέλος του έτους, το Υπερταμείο πρέπει επίσης να επιλέξει την εταιρεία που θα διαχειρίζεται τα Κρατικά Λαχεία για μια περίοδο τουλάχιστον 10 ετών. Η Brightstar Global Solutions Corporation και η OPAP Investment υπέβαλαν το ενδιαφέρον τους για αυτή τη σύμβαση τον Ιούλιο. Προς το παρόν, μόνο ο ΟΠΑΠ έχει περάσει στην τελική φάση της διαδικασίας, είπε ο Παπαχρήστου.