MENU

Γιατί δεν «τρέχει» η ηλεκτροκίνηση – Χάσμα σε υποδομές και πωλήσεις

Κλειδί η εύκολη πρόσβαση στα δημόσια σημεία φόρτισης - Οι αναφορές της ΑCEA

Στο υψηλό κόστος της δημιουργίας σταθμών παροχής ηλεκτρικού ρεύματος, στη μειωμένη ζήτηση και τις αντιδράσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης αποδίδει μεταξύ άλλων έκθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) τη μη διευρυμένη ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.

Τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνουν ότι τον Μάρτιο του 2024, οι ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 11,3% στις 134.397 μονάδες, αντανακλώντας την ευρύτερη ύφεση της αγοράς. Κατά συνέπεια, το μερίδιο αγοράς τους μειώθηκε από 13,9% τον Μάρτιο του 2023 σε 13% τον ίδιο μήνα του τρέχοντος έτους. Μεταξύ των τριών μεγαλύτερων αγορών αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το Βέλγιο (+23,8%) και η Γαλλία (+10,9%) παρουσίασαν διψήφια αύξηση, ενώ η Γερμανία αντιμετώπισε σημαντική μείωση 28,9%. Το πρώτο τρίμηνο του 2024 έκλεισε με συνολικά 332.999 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία, σημειώνοντας αύξηση 3,8% σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο του προηγούμενου έτους.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), αντιπροσωπεύει τους 15 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών, φορτηγών και λεωφορείων με έδρα την Ευρώπη: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford Ευρώπης, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group , JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group και Volvo Group.

Το ανησυχητικό χάσμα

Μια νέα έκθεση της ACEA αποκαλύπτει ένα ανησυχητικό χάσμα μεταξύ της τρέχουσας διαθεσιμότητας δημόσιων σημείων φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην ΕΕ και του τι θα χρειαστεί στην πραγματικότητα για την επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2.

Η ΕΕ χρειάζεται 8 φορές περισσότερα σημεία φόρτισης ετησίως έως το 2030 για να επιτύχει τους στόχους του CO2, αναφέρεται στην έκθεση.  Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν τρεις φορές πιο γρήγορα από την εγκατάσταση δημόσιων σημείων φόρτισης μεταξύ 2017 και 2023, δείχνει η έκθεση.

«Χρειαζόμαστε μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε όλες τις χώρες της ΕΕ για να επιτύχουμε τους φιλόδοξους στόχους της Ευρώπης για τη μείωση του CO2. Αυτό δεν θα συμβεί χωρίς την ευρεία διαθεσιμότητα δημόσιας υποδομής φόρτισης σε όλη την περιοχή», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries.

«Ανησυχούμε πολύ που η ανάπτυξη της υποδομής δεν συμβαδίζει με τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία τα τελευταία χρόνια. Επιπλέον, αυτό το κενό υποδομής κινδυνεύει να διευρυνθεί στο μέλλον, σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ό,τι εκτιμά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή».

Μόλις πάνω από 150.000 δημόσια σημεία φόρτισης εγκαταστάθηκαν πέρσι σε ολόκληρη την ΕΕ (λιγότερα από 3.000 την εβδομάδα κατά μέσο όρο), φτάνοντας συνολικά τα 630.000.

Τα «πρέπει» μέχρι το 2030

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέχρι το 2030 θα πρέπει να εγκατασταθούν 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης. Η επίτευξη αυτού του στόχου θα σήμαινε την εγκατάσταση περίπου 410.000 δημόσιων σημείων φόρτισης ετησίως (ή σχεδόν 8.000 την εβδομάδα), σχεδόν τριπλάσιο από το τελευταίο ετήσιο ποσοστό εγκατάστασης.

Ωστόσο, η ACEA εκτιμά ότι θα χρειαστούν 8,8 εκατομμύρια σημεία φόρτισης μέχρι το 2030. Για να επιτευχθεί αυτό θα απαιτηθούν 1,2 εκατομμύρια φορτιστές ετησίως (ή πάνω από 22.000 την εβδομάδα), οκτώ φορές το τελευταίο ετήσιο ποσοστό εγκατάστασης.

«Η εύκολη πρόσβαση στα δημόσια σημεία φόρτισης είναι μια βασική προϋπόθεση για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες οδικές μεταφορές, την υποστήριξη της αγοράς και ενός ανταγωνιστικού πλαισίου παραγωγής στην Ευρώπη. Οι επενδύσεις σε δημόσια υποδομή χρέωσης πρέπει να αυξηθούν επειγόντως εάν θέλουμε να καλύψουμε το χάσμα στις υποδομές και να επιτύχουμε τους κλιματικούς στόχους», προειδοποίησε η de Vries.

Οι προθεσμίες για την επίτευξη των στόχων μείωσης του CO2 είναι προ των πυλών. Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία διαδραματίζει το ρόλο της επενδύοντας πάνω από 250 δισεκατομμύρια ευρώ στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, παράγοντας μια μεγάλη γκάμα ηλεκτρικών αυτοκινήτων και φορτηγών.

Ωστόσο, η παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων είναι ένα μόνο μέρος του παζλ για την απελευθέρωση των οδικών μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές. Οι κυβερνήσεις των χωρών μπορούν επίσης να παίξουν ρόλο στην παροχή κινήτρων στους υποψήφιους αγοραστές για να αυξηθεί η ζήτηση των αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων.

Υπήρχαν 632.423 δημόσια σημεία φόρτισης διαθέσιμα σε ολόκληρη την ΕΕ στα τέλη του 2023 και περίπου 3 εκατομμύρια αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία στο δρόμο. Το 2023 εγκαταστάθηκαν συνολικά περίπου 153.000 νέα δημόσια σημεία φόρτισης.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητά 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2030 για να υποστηρίξει το επίπεδο ηλεκτροκίνησης των οχημάτων που είναι απαραίτητο για να επιτευχθεί η προτεινόμενη μείωση του CO2 κατά 55% για τα αυτοκίνητα. Η επίτευξη αυτού του στόχου θα απαιτούσε την εγκατάσταση σχεδόν 2,9 εκατομμυρίων δημόσιων σημείων φόρτισης τα επόμενα επτά χρόνια. Αυτό είναι σχεδόν 410.000 ετησίως ή 7.900 την εβδομάδα.

Σχετικά Άρθρα