Η Αθήνα βρίσκεται σήμερα μπροστά σε μια κρίσιμη καμπή όσον αφορά τις μετακινήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών της. Το κυκλοφοριακό έχει εξελιχθεί σε μία από τις σοβαρότερες απειλές για τη λειτουργικότητα και την ποιότητα ζωής στην πόλη, με τους δρόμους να ασφυκτιούν καθημερινά και τον χρόνο μετακίνησης να αυξάνεται δραματικά. Η λύση, όπως φαίνεται, δεν βρίσκεται στην επιφάνεια της γης, αλλά… κάτω από αυτήν!
Το Μετρό δεν αποτελεί μόνο το πιο αποτελεσματικό, αλλά και το πιο αποδοτικό οικονομικά μέσο μεταφοράς. Σύμφωνα με τα στοιχεία, που παρουσίασε ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάσης Τσιάνος στο 1ο Συνέδριο NewsAuto Talks, κάθε ευρώ που επενδύεται στο Μετρό επιστρέφει στο κράτος έως και τέσσερις φορές, μέσα από φορολογικά έσοδα, οικονομική δραστηριότητα, ανάπτυξη και αύξηση της αξίας γης γύρω από τους σταθμούς. Είναι δηλαδή μια επένδυση προσοδοφόρα, βιώσιμη και κοινωνικά δίκαιη, που κερδίζει το κράτος, την πόλη και τον πολίτη.
Στο πλαίσιο αυτό, ο στόχος που τίθεται για την Αθήνα είναι ιδιαίτερα φιλόδοξος και αφορά τη δημιουργία ενός δικτύου 200 σταθμών Μετρό, ικανού να ανταγωνιστεί ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως η Μαδρίτη και το Παρίσι σε επίπεδο κάλυψης και συχνότητας δρομολογίων. Ένα δίκτυο τέτοιας πυκνότητας θα μπορούσε να εξυπηρετήσει την πρωτεύουσα σε κάθε κατεύθυνση, μειώνοντας την εξάρτηση από τα Ι.Χ. και αποσυμφορώντας τους βασικούς οδικούς άξονες.
Η αποδοτικότητα του Μετρό είναι εντυπωσιακή. Μια μόνο γραμμή μπορεί να μετακινήσει έως και 20.000 επιβάτες την ώρα ανά κατεύθυνση όταν οι συρμοί κινούνται ανά 3 λεπτά, ή 10.000 επιβάτες ανά 6 λεπτά, αριθμοί που υπερβαίνουν κατά πολύ τις δυνατότητες οποιουδήποτε οδικού δικτύου. Αντίθετα, μια λεωφόρος τριών λωρίδων όπως αυτή της Κηφισίας μετακινεί το πολύ 5.000 επιβάτες την ώρα, ενώ ακόμα και η Αττική Οδός, με ελεύθερη ροή, φτάνει περίπου τους 7.000. Με απλά λόγια, μία γραμμή Μετρό ισοδυναμεί με τέσσερις αστικές λεωφόρους.
Και κάτι ακόμη πιο ενδεικτικό της κλίμακας, είναι ότι μια γραμμή Μετρό αντικαθιστά πρακτικά μια λεωφόρο μήκους 110 χιλιομέτρων, προσφέροντας πολλαπλάσια μεταφορική ικανότητα χωρίς καμία περιβαλλοντική επιβάρυνση και χωρίς να καταλαμβάνει χώρο στην επιφάνεια της πόλης.
Η αύξηση της συχνότητας των δρομολογίων, από τα 4 στα 3 λεπτά στις Γραμμές 1, 2 και 3, θα λειτουργούσε σαν να προστίθεται μια νέα «υπόγεια λεωφόρος» στο κέντρο της Αθήνας, ενισχύοντας δραστικά τη χωρητικότητα του δικτύου.
Η υλοποίηση της Γραμμής 4 αποτελεί τη μεγαλύτερη αστική επένδυση της τελευταίας δεκαετίας. Με 15 νέους σταθμούς από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή, το έργο προχωρά με σταθερούς ρυθμούς και αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά το 2029, παρά τις τεχνικές δυσκολίες και τις καθυστερήσεις. Όπως σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό», Νίκος Κουρέτας, η εταιρεία εργάζεται για να περιορίσει τις όποιες αποκλίσεις στο χρονοδιάγραμμα.
Παράλληλα, δρομολογούνται σημαντικές επεκτάσεις της Γραμμής 2 προς Ίλιον και Άγιο Νικόλαο, καθώς και η επέκταση της Γραμμής 4 προς Κηφισίας, Πετρούπολη και – πιθανώς – προς το Ελληνικό. Το έργο προς Ίλιον, μήκους 4 χιλιομέτρων, περιλαμβάνει τρεις νέους σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον, Αγ. Νικόλαος). Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η αναβάθμιση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, καθώς και η αντικατάσταση των παλαιών ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων στις Γραμμές 2 και 3.
Στο τραπέζι βρίσκεται επίσης η επέκταση της Γραμμής 2 έως τις Αχαρνές, μέσω Καματερού και Ζεφυρίου, με απευθείας σύνδεση με τον Προαστιακό. Πρόκειται για ένα έργο που θα φέρει το δίκτυο Μετρό πιο κοντά στις πυκνοκατοικημένες δυτικές περιοχές της Αθήνας, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη μείωση των καθημερινών μετακινήσεων με Ι.Χ. Την ίδια στιγμή, η επέκταση της Γραμμής 2 προς τη Γλυφάδα και το Ελληνικό αποκτά στρατηγική σημασία, καθώς θα ενσωματώσει τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της χώρας στο δίκτυο μαζικής μεταφοράς.
Παράλληλα, υπό μελέτη βρίσκεται και η επέκταση της Γραμμής 4 προς το Μαρούσι, μήκους 9,6 χιλιομέτρων, με οκτώ σταθμούς που θα διατρέχουν τη Λεωφόρο Κηφισίας και θα εξυπηρετούν κομβικά σημεία όπως το ΟΑΚΑ, ο ΟΤΕ και ο εμπορικός κόμβος του Αμαρουσίου. Η συγκεκριμένη επέκταση θα ανακουφίσει μία από τις πιο επιβαρυμένες οδικές αρτηρίες της πρωτεύουσας, συνδέοντας τα βόρεια προάστια με το κέντρο με γρήγορο, ασφαλές και περιβαλλοντικά ουδέτερο τρόπο.
Παράλληλα, στη λίστα των υπό μελέτη επεκτάσεων περιλαμβάνεται και η δημιουργία νέου κλάδου της Γραμμής 1, που θα συνδέει το Θησείο με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, μέσω των σταθμών Χαμοστέρνας, Δαβάκη, Τζιτζιφιές και ΚΠΙΣΝ.
Τέλος, επανέρχεται στο προσκήνιο η προέκταση της Γραμμής 1 από την Κηφισιά έως τη Βαρυμπόμπη, με δύο νέους σταθμούς (Νέα Ερυθραία και Κόμβος Βαρυμπόμπης). Εκεί προβλέπεται η δημιουργία χώρου «park and ride», που θα επιτρέπει στους οδηγούς να αφήνουν το αυτοκίνητό τους και να συνεχίζουν τη διαδρομή με το Μετρό, μια λύση που θα ανακουφίσει σημαντικά τον βόρειο τομέα.
Όπως τόνισε ο Νίκος Κουρέτας, οι μελέτες πολλών από αυτών των έργων θα χρειαστούν 5 έως 10 χρόνια για να ωριμάσουν, ενώ η υλοποίηση απαιτεί αυστηρό σχεδιασμό και συνεχή επίβλεψη. Παρ’ όλα αυτά, η επένδυση στο Μετρό είναι από τις λίγες που εγγυώνται πολλαπλασιαστικά οφέλη, καθώς κάθε σταθμός δημιουργεί αξία, μειώνει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και ενισχύει την παραγωγικότητα της πόλης.
Περισσότερες ειδήσεις
«Δέκα χρόνια και βλέπουμε»: Αβέβαιος ο χρονικός ορίζοντας για τις νέες επεκτάσεις του Μετρό
Αναμονή δεκαετιών για τις νέες επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα με «δρομολόγια» τις αμέτρητες μελέτες