Περισσότερες λεωφορειακές γραμμές σε ιδιώτες σχεδιάζει να δώσει ο ΟΑΣΑ. Μάλιστα, οι εκτιμήσεις μιλούν για την παραχώρηση έως και του διπλάσιου αριθμού λεωφορειακών γραμμών σε ιδιώτες, μέσω ενός νέου, πολυετούς διαγωνισμού που αναμένεται να προκηρυχθεί μέχρι το τέλος του 2025.
Το νέο μοντέλο θα βασιστεί στην εμπειρία των 63 γραμμών που ήδη έχουν ανατεθεί στην «Κοινοπραξία Συγκοινωνιών» για την Ανατολική και Δυτική Αττική, με διάρκεια σύμβασης οκτώ ετών. Αυτή τη φορά, όμως, η κλίμακα θα είναι ακόμη μεγαλύτερη, καθώς ο ΟΑΣΑ προβλέπει ανάθεση έργου διάρκειας 10 ετών, με συνολική αξία 474 εκατ. ευρώ, χωρίς στο ποσό αυτό να περιλαμβάνονται ρήτρες καυσίμου ή άλλοι οικονομικοί δείκτες.
Στο πλαίσιο του νέου Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών, ο ΟΑΣΑ στοχεύει να διευρύνει το δίκτυό του σε γεωγραφικές ζώνες που μέχρι σήμερα δεν καλύπτονται από τις αστικές συγκοινωνίες. Ήδη έχουν ενταχθεί τρεις νέες γραμμές που συνδέουν τον Μαραθώνα, το Μαρκόπουλο και τα Καλύβια με βασικούς σταθμούς του μετρό και του Προαστιακού.
Το νέο πακέτο γραμμών αναμένεται να περιλαμβάνει περιοχές όπως το Πόρτο Ράφτη, η Ραφήνα, η Κερατέα, τα Μέγαρα, δηλαδή διαδρομές που σήμερα καλύπτονται από τα ΚΤΕΛ Αττικής και θεωρούνται περιαστικές. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου διαγωνισμού να παραχωρηθούν και άλλες υφιστάμενες γραμμές της ΟΣΥ, ιδιαίτερα εκείνες που εκτείνονται σε μεγάλες αποστάσεις και απαιτούν περισσότερα χιλιόμετρα, όπως αυτές προς τα Λιόσια ή την Άνω Γλυφάδα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μεταξύ των κριτηρίων επιλογής των προς παραχώρηση γραμμών θα είναι η εξυπηρέτησή τους από τα αμαξοστάσια, ενώ σημαντικό ρόλο θα παίξει και ο αριθμός των απαιτούμενων οχηματοχιλιομέτρων. Παράλληλα, εξετάζεται και η δημιουργία ειδικών, τουριστικών ή εποχικών γραμμών, οι οποίες θα καλύπτουν αυξημένες ανάγκες κατά τη θερινή περίοδο ή θα συνδέουν σημαντικά σημεία ενδιαφέροντος, όπως το Σούνιο.
Διαβούλευση για τη νέα σύμβαση
Σύμφωνα με τη δημόσια διαβούλευση που έχει ήδη αναρτήσει ο ΟΑΣΑ, η νέα σύμβαση προβλέπει:
Η επιλογή του αναδόχου θα γίνει βάσει της οικονομικότερης προσφοράς, με αποκλειστικό κριτήριο την τιμή.
Σύμφωνα με το κείμενο της διαβούλευσης, ο ανάδοχος που θα κερδίσει τον διαγωνισμό θα πρέπει να προμηθευτεί ή να μισθώσει λεωφορεία αστικού τύπου, χαμηλού δαπέδου, τεχνολογίας EURO VI ή νεότερης, να εξοπλίσει κάθε όχημα με συστήματα τηλεματικής, αυτόματης συλλογής κομίστρου (ΑΣΣΚ) και καταμετρητές επιβατών, να διασφαλίσει τη στελέχωση με οδηγούς σε αναλογία τουλάχιστον 2,7 οδηγών ανά όχημα και να λειτουργήσει ένα πλήρες αμαξοστάσιο για τη στάθμευση, συντήρηση και καθαρισμό των οχημάτων, εντός ενός έτους από την υπογραφή της σύμβασης.