Αποκλειστικά σε …μάχη μεταξύ Κινέζων εξελίχθηκε ο διαγωνισμός του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία θα ενταχθούν στον στόλο της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) με στόχο την πλήρη ανανέωσή του έως το 2027.
Το Υπουργείο ενέκρινε πριν λίγες ημέρες την προσφορά της προμήθειας των 125 ηλεκτρικών λεωφορείων 12 μέτρων που κατέθεσε η κινεζική Yutong Bus Co. Ltd, έπειτα από σχετικό διαγωνισμό που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η προμήθεια, ύψους 88,35 εκατ. ευρώ, αποτελεί κομβικό μέρος του σχεδίου για «καθαρές» και ασφαλείς μεταφορές στην πρωτεύουσα, σε συνέχεια προηγούμενων παραδόσεων που σταδιακά αλλάζουν την εικόνα του στόλου των αστικών συγκοινωνιών.
Στον διαγωνισμό συμμετείχαν δύο κινεζικές κατασκευάστριες εταιρείες: η Yutong και η Zhongtong. Η προσφορά της δεύτερης απορρίφθηκε από την Επιτροπή Διενέργειας καθώς κρίθηκε ότι δεν τεκμηρίωνε την απαιτούμενη τεχνική και επαγγελματική επάρκεια. Ειδικότερα, η Zhongtong, όπως επισημαίνεται στο έγγραφο του υπουργείου, «δεν απέδειξε, όπως όφειλε, ότι διαθέτει την τεχνική και επαγγελματική ικανότητα, που ορίζεται με τον ρητό όρο της διακήρυξης, αλλά αντιθέτως επικαλέστηκε συμβάσεις/παραδόσεις λεωφορείων προς διανομείς της κατά παράβαση του σχετικού όρου». Επιπλέον δεν προσκόμισε Βεβαιώσεις Φορέων Αστικών Συγκοινωνιών για την καλή λειτουργία ήδη παραδοθέντων παρεμφερών με αυτά, που προτείνει στην Τεχνική της προσφορά, ηλεκτρικών λεωφορείων του κατασκευαστή αλλά αντ’ αυτών προσκόμισε βεβαιώσεις των επίσημων διανομέων της εταιρείας. «Η παραπάνω παράλειψη συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της προσφοράς, που την καθιστά απορριπτέα», τονίζεται.
Η Yutong από την πλευρά της πληρούσε όλα τα τεχνικά κριτήρια, καταθέτοντας πλήρη και σύμφωνη προσφορά, η οποία εγκρίθηκε ως πλέον συμφέρουσα με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας – τιμής.
Οπως προκύπτει και από τις δύο προσφορές του διαγωνισμού, αν και η πρόσκληση ενδιαφέροντος ήταν διεθνής, οι ευρωπαϊκές εταιρείες απουσίαζαν και από αυτήν τη διαδικασία. Βάσει των όρων του διαγωνισμού, πάντως, προβλέπεται η δυνατότητα κατάθεσης προσφυγής κατά της απόφασης ενώπιον της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. πριν αυτή γίνει τελεσίδικη.
Πλήρως ανανεωμένος στόλος οχημάτων μέχρι τα τέλη του 2027
Στο μεταξύ, το Υπουργείο Υποδομών μεταβίβασε πρόσφατα 11 λεωφορεία φυσικού αερίου (CNG) κατασκευής Menarini S.p.A. στον ΟΑΣΑ, τα οποία αποκτήθηκαν μέσω σύμβασης του 2024 και εγκρίθηκαν με το σχετικό πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής.
Να σημειωθεί ότι όπως έχει επανειλημμένως επισημάνει και η διοίκηση της ΟΣΥ, στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2027 η Αθήνα να διαθέτει έναν πλήρως ανανεωμένο στόλο. Ήδη, μέχρι το τέλος του 2025, αναμένεται να έχει αντικατασταθεί το 60% του στόλου, ενώ οι υποδομές υποστήριξης – όπως τα αμαξοστάσια – έχουν αναβαθμιστεί σε ποσοστό 70%.
Μέχρι τον Νοέμβριο του 2025, θα έχουν ενταχθεί 951 νέα λεωφορεία, ενώ έως το 2027 ο αριθμός θα ξεπεράσει τα 1.500 οχήματα, περιλαμβάνοντας οχήματα φυσικού αερίου, ηλεκτρικά και υδρογόνου. Κι αυτό καθώς η Ο.ΣΥ. στρέφει το βλέμμα της και στην υδρογονοκίνηση συμμετέχοντας ήδη σε ευρωπαϊκά προγράμματα που σχετίζονται με το «καύσιμο του μέλλοντος». Στο πλαίσιο αυτό, προετοιμάζεται και η προκήρυξη διαγωνισμού για 50 λεωφορεία υδρογόνου.
Παράλληλα, η ψηφιακή εποχή έρχεται και στην καθημερινότητα των οδηγών, καθώς όλα τα νέα οχήματα είναι εξοπλισμένα με αλκοτέστ ενσωματωμένο στο σύστημα εκκίνησης – δηλαδή, το λεωφορείο δεν ξεκινά αν δεν προηγηθεί αρνητικός έλεγχος από τον οδηγό. Επόμενο βήμα είναι η τοποθέτηση καμερών ελέγχου στις λεωφορειολωρίδες, μέτρο που περιλαμβάνεται στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), ο οποίος έχει κατατεθεί και συζητείται αυτές τις μέρες στις αρμόδιες επιτροπές της Βουλής.