Νέα οικονομική κύρωση, ύψους 86.933,21 ευρώ, επέβαλε ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) στην Κοινοπραξία Συγκοινωνιών Αττικής, λόγω της μη έγκαιρης παραλαβής και δρομολόγησης του συνόλου των 211 νέων λεωφορείων που προβλέπονταν βάσει της σύμβασης παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου.
Η ποινή αφορά τον μήνα Αύγουστο και προκύπτει από τη ρήτρα που προβλέπει την παρακράτηση 5% επί της μηνιαίας αμοιβής της σύμβασης (προ ΦΠΑ), σε περιπτώσεις μη τήρησης των συμφωνημένων χρονοδιαγραμμάτων. Η απόφαση επιβλήθηκε από την Επιτροπή Παρακολούθησης της Σύμβασης και επικυρώθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΑ τις προηγούμενες ημέρες. Η συγκεκριμένη εξέλιξη έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά από προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί στη συνεργασία του ΟΑΣΑ με την Κοινοπραξία, στην οποία συμμετέχουν ΚΤΕΛ και τουριστικά λεωφορεία, με πιο δραστήριο το ΚΤΕΛ Κορινθίας. Υπενθυμίζεται ότι η σύμβαση αφορά την ανάθεση 63 λεωφορειακών γραμμών σε Ανατολική και Δυτική Αττική σε ιδιώτες, με διάρκεια 8 ετών. Η κοινοπραξία ανέλαβε την υποχρέωση να δρομολογήσει 211 καινούργια λεωφορεία diesel κατηγορίας EURO VI, εφοδιασμένα με πλήρη τεχνολογικό εξοπλισμό (τηλεματική, ηλεκτρονικό εισιτήριο κ.λπ.), εντός 9 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης.
Ωστόσο, σχεδόν έναν χρόνο μετά την έναρξη εφαρμογής του νέου μοντέλου συνεργασίας, η παραλαβή των νέων οχημάτων παραμένει ελλιπής και ο χρονικός ορίζοντας ολοκλήρωσης του στόλου, ο οποίος θα εξυπηρετεί τις περιοχές της Δυτικής Αττικής είναι πλέον ασαφής. Για να καλυφθεί προσωρινά το κενό, ο ΟΑΣΑ προχώρησε την περασμένη άνοιξη σε ανάθεση έργου ύψους 1.381.887,08 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) στο ΚΤΕΛ Κορινθίας, για την κάλυψη δρομολογίων στη Δυτική Αττική κατά το τρίμηνο από 29 Απριλίου έως 29 Ιουλίου. Αντίστοιχη σύμβαση είχε υπογραφεί και για το προηγούμενο τρίμηνο. Οι γραμμές αυτές έχουν ήδη παραχωρηθεί στην κοινοπραξία για πολυετή διαχείριση, ωστόσο χωρίς την παρουσία των νέων λεωφορείων, η εξυπηρέτηση κρινόταν ανεπαρκής. Πρακτικά, η προσωρινή ανάθεση αποτελούσε «γέφυρα» έως την πλήρη υλοποίηση των όρων της σύμβασης, η οποία πάντως εξακολουθεί να καθυστερεί έχοντας εξαναγκάσει τον ΟΑΣΑ να προχωρά σε εμβαλωματικές συμβάσεις.
Δεύτερη «καμπάνα» στην Κοινοπραξία
Δεν πρόκειται για την πρώτη φορά που ο ΟΑΣΑ επιβάλλει ρήτρα στην κοινοπραξία. Μόλις πριν λίγες εβδομάδες, ο Οργανισμός προχώρησε στην κατακύρωση ποινής ύψους 40.473,49 ευρώ (2% της μηνιαίας συμβατικής αξίας χωρίς ΦΠΑ), επικαλούμενος παραβίαση των κανονισμών λειτουργίας από πλευράς αναδόχου. Η απόφαση αυτή ήρθε στον απόηχο δύο σοβαρών περιστατικών στη Νότια Αθήνα, όπου σημειώθηκαν ατυχήματα με λεωφορεία της κοινοπραξίας και στο ένα εξ αυτών προκλήθηκε και ο τραυματισμός δεκάδων επιβατών. Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΑΣΑ διατηρεί το δικαίωμα επιβολής επιπλέον ποινών, εφόσον η διερεύνηση των περιστατικών αναδείξει σοβαρότερες ευθύνες. Αξίζει να σημειωθεί πως σε ό,τι αφορά την πολυετή σύμβαση παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου, τα λεωφορεία που προβλέπονται να δρομολογηθούν πρέπει να διαθέτουν συγκεκριμένα τεχνικά χαρακτηριστικά, όπως λειτουργικό σύστημα κλιματισμού, μεγάλα ανοιγοκλειόμενα παράθυρα, καθώς και εξοπλισμό που να υποστηρίζει πλήρως την τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Το 10% του στόλου οφείλει να παραμένει εφεδρικό, ώστε να χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις βλαβών ή προγραμματισμένων συντηρήσεων. Όλα τα οχήματα πρέπει να είναι καινούρια, όχι μεταχειρισμένα, όπως ορίζει ρητά ο διαγωνισμός. Παρά τις καθυστερήσεις και τις κυρώσεις, ο ΟΑΣΑ επιμένει στην περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας με ιδιώτες. Όπως έχει επισημάνει σε ρεπορτάζ του το energodromio.gr, βρίσκεται σε εξέλιξη η προετοιμασία νέου διαγωνισμού, αυτή τη φορά για την παραχώρηση επιπλέον γραμμών σε ιδιώτες για περίοδο 10 ετών.
Οι νέες γραμμές αναμένεται να περιλαμβάνουν περιοχές όπως το Πόρτο Ράφτη, η Ραφήνα, η Κερατέα, τα Μέγαρα, δηλαδή διαδρομές που σήμερα καλύπτονται από τα ΚΤΕΛ Αττικής και θεωρούνται περιαστικές. Δεν αποκλείεται, ωστόσο, στο πλαίσιο του συγκεκριμένου διαγωνισμού να παραχωρηθούν και άλλες υφιστάμενες γραμμές της ΟΣΥ, ιδιαίτερα εκείνες που εκτείνονται σε μεγάλες αποστάσεις και απαιτούν περισσότερα χιλιόμετρα, όπως αυτές προς τα Λιόσια ή την Άνω Γλυφάδα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μεταξύ των κριτηρίων επιλογής των προς παραχώρηση γραμμών θα είναι η εξυπηρέτησή τους από τα αμαξοστάσια, ενώ σημαντικό ρόλο θα παίξει και ο αριθμός των απαιτούμενων οχηματοχιλιομέτρων. Παράλληλα, εξετάζεται και η δημιουργία ειδικών, τουριστικών ή εποχικών γραμμών, οι οποίες θα καλύπτουν αυξημένες ανάγκες κατά τη θερινή περίοδο ή θα συνδέουν σημαντικά σημεία ενδιαφέροντος, όπως το Σούνιο. Σύμφωνα με το κείμενο που είχε αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση από τον ΟΑΣΑ, η νέα σύμβαση προβλέπει:
Η επιλογή του αναδόχου θα γίνει βάσει της οικονομικότερης προσφοράς, με αποκλειστικό κριτήριο την τιμή.