MENU

Liepāja: Η πόλη της Λετονίας που έγινε παράδεισος για τους ποδηλάτες

Έως 80% μείωση CO₂ και κλιματική ουδετερότητα με όχημα… το ποδήλατο

Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου Interreg Europe “CycleRight”, πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Liepāja, μια παραθαλάσσια πόλη της Λετονίας που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη φήμη ως φιλικός προορισμός για τους ποδηλάτες.

Οι συμμετέχοντες μελέτησαν πώς η ανάπτυξη του ποδηλάτου συνδέεται με τις στρατηγικές βιωσιμότητας και τουρισμού της πόλης. Το δίκτυο ποδηλατοδρόμων του Liepāja έχει επεκταθεί εντυπωσιακά: από μόλις 500 μέτρα το 2007 σε περίπου 63 χιλιόμετρα σήμερα. Η πρόοδος αυτή συνδέεται με τις κλιματικές δράσεις της πόλης, που της χάρισαν το 2024 την διάκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής “Climate-Neutral and Smart Cities Mission Label”.

Η πόλη ολοκληρώνει την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (SUMP), στο πλαίσιο του έργου URBACT PUMA. Οι βασικοί στόχοι είναι:

  • επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων στα 90 χλμ έως το 2030,
  • μείωση εκπομπών CO₂ κατά 80%,
  • και επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.

Παράλληλα, γίνονται επενδύσεις σε υποδομές στάθμευσης ποδηλάτων σε σχολεία, καταστήματα και χώρους αναψυχής, ενώ διοργανώνονται δράσεις για την προώθηση της ενεργής μετακίνησης στην τοπική κοινωνία.

Ένα ακόμη κομβικό σημείο της επίσκεψης ήταν το αυξανόμενο ενδιαφέρον για τις λεγόμενες greenways – παλιές σιδηροδρομικές γραμμές και παραποτάμιες διαδρομές που επαναχρησιμοποιούνται για ποδηλασία και πεζοπορία. Ήδη υπάρχουν περίπου 500 χιλιόμετρα τέτοιων διαδρομών, που δημιουργούν νέες ευκαιρίες μετακίνησης αλλά και κοινωνικής σύνδεσης, μέσα από εκδηλώσεις όπως οι πεζοπορίες για singles, που αναζωογονούν αγροτικές περιοχές.

Οι συμμετέχοντες επισκέφθηκαν επίσης το Βιομηχανικό Πάρκο του Liepāja, όπου ένα παλιό μεταλλουργικό εργοστάσιο μεταμορφώνεται σε έναν πράσινο εμπορικό κόμβο, με ενσωμάτωση λύσεων βιώσιμης κινητικότητας.

Τέλος, πραγματοποιήθηκαν πρακτικές ποδηλατικές διαδρομές στις γραμμές EuroVelo13 και EuroVelo10, ώστε να αξιολογηθούν άμεσα τα υφιστάμενα δίκτυα και να εντοπιστούν πιθανές βελτιώσεις για μια ασφαλέστερη και πιο συνδεδεμένη ποδηλατική υποδομή.

Σχετικά Άρθρα