MENU

Άνοιξε το Μετρό της Θεσσαλονίκης – Πώς θα αλλάξουν οι μετακινήσεις στην πόλη

Έως την Τετάρτη η μετακίνηση με το μετρό θα είναι δωρεάν, ενώ στη συνέχεια το κόστος του εισιτηρίου θα είναι 0,60 ευρώ

UPD (12.30): Σύμβολο προόδου για τη Μακεδονία και ολόκληρη την Ελλάδα χαρακτήρισε το Μετρό Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στην τελετή έναρξης λειτουργίας και δεσμεύτηκε προσωπικά ότι στα τέλη του 2025 θα παραδοθεί η επέκταση στην Καλαμαριά και θα ακολουθήσει η επέκταση και προς τη δυτική Θεσσαλονίκη.

“Αυτή η πολύ μεγάλη μέρα δεν πιστεύω ότι προσφέρεται για πολλά λόγια. Σήμερα, άλλωστε, μιλάει από μόνο του το ίδιο το έργο. Το ίδιο το Μετρό το πιο σύγχρονο της Ευρώπης, όπως αξίζει στη Θεσσαλονίκη. Και ένα έργο χειροπιαστό το οποίο έως και τη τελευταία στιγμή, είμαι σίγουρος, ότι πολλοί στην πόλη δεν πίστευαν ότι θα γίνει. Να, όμως, που έγινε. Για να το πω διαφορετικά. Το είπαμε και το κάναμε. Ενα σύμβολο προόδου της Μακεδονίας και ολόκληρης της Ελλάδας”, είπε ο κ. Μητσοτάκης.

Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της ομιλίας του ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μαζί με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, και τους αρμόδιους υπουργούς μετέβη στο κέντρο ελέγχου και πάτησε συμβολικά το κουμπί που σηματοδοτεί έναρξη λειτουργίας του μετρό.

Με το πάτημα του κουμπιού άνοιξαν ταυτόχρονα οι μπάρες και στους 13 σταθμούς του μετρό για να μπορέσει ο κόσμος να επιβιβαστεί σε αυτό.

Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός και η Πρόεδρος της Δημοκρατίας επιβιβάστηκαν στον πρώτο συρμό κι έκαναν τη διαδρομή μέχρι το σταθμό Παπάφη του μετρό.

Χρήστος Σταϊκούρας: Με τη λειτουργία του Μετρό αναβαθμίζεται η Θεσσαλονίκη

«Σήμερα παραδίδουμε στην κοινωνία ένα από τα μεγάλα έργα που έχουν γίνει στην Ελλάδα, σε όρους τεχνικών απαιτήσεων και κόστους, με τη σημαντική συμβολή της Ευρωπαϊκής Ένωσης», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την τελετή παράδοσης του Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία πραγματοποιήθηκε, σήμερα, στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Στην εκδήλωση συμμετείχαν, επίσης, με ομιλίες και χαιρετισμούς, η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος, ο Ευρωπαίος Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της «Ελληνικό Μετρό Α.Ε.» Νίκος Κουρέτας, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρείας Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης «THEMA Α.Ε.» Carlo Bianco και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου AKTOR, Αλέξανδρος Εξάρχου.

«Η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα από τα πιο σύγχρονα Μετρό στην Ευρώπη, με ενσωματωμένα τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επεσήμανε ότι «με τη λειτουργία του Μετρό, αλλάζει ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης, που ήδη προβλέπει προσιτή τιμολογιακή πολιτική, νέα, αυξημένα δρομολόγια λεωφορείων και ανανεωμένο – κατά 50% – στόλο οχημάτων».

Ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι στα οφέλη της λειτουργίας του Μετρό συγκαταλέγονται η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και ο περιορισμός του κυκλοφοριακού προβλήματος, η θωράκιση της Θεσσαλονίκης με έναν παράγοντα ανάπτυξης και η ενίσχυση του γεωπολιτικού της ρόλου, αφού αποκτά έναν ακόμη βασικό πυλώνα μιας δυναμικής και εξωστρεφούς μητρόπολης, όχι μόνο της Μακεδονίας και της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και ευρύτερα των Βαλκανίων.

Από την πλευρά του ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος δήλωσε μεταξύ άλλων:

«Αυτό το έργο παραδίδεται από την σημερινή Κυβέρνηση, επειδή οι άνθρωποι που το διαχειρίστηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια πήραν αποφάσεις που υπερέβησαν τον πολιτικό βολονταρισμό, συγκρούστηκαν με την ιδεοληψία και τις εμμονές και στάθμισαν σωστά τα πραγματικά γεγονότα και την τεχνολογική διάσταση.

Αυτήν την οπτική, πρώτος από όλους εισήγαγε και στις πιο κρίσιμες στιγμές στήριξε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης. Το δεύτερο άλμα είναι ένα άλμα στοχεύσεων. Απευθύνομαι προς τους εκπροσώπους της πόλης. Ο κόσμος θα θαυμάσει το Μετρό. Θα το καμαρώσει σίγουρα.

Αλλά για να το βάλει στη ζωή του θα χρειαστεί χρόνο και όχι, επειδή είναι αυτόματο, χωρίς οδηγό. Ο σχετικός φόβος δεν έχει καμία, μα καμία βάση. Το Μετρό της Θεσσαλονίκης, το δικό σας Μετρό, είναι στην κορυφή της ασφάλειας».

Ο κ. Εξάρχου τόνισε ότι χωρίς τη βοήθεια των συναρμόδιων Υπουργείων και της Ελληνικό Μετρό, η ολοκλήρωση του έργου θα ήταν αδύνατη. «Φτιάξαμε ένα εξαιρετικό έργο. Η Θεσσαλονίκη απέκτησε ένα Μετρό, που άλλες πόλεις θα ζήλευαν και έχει τον ωραιότερο σταθμό στον κόσμο. Ο σταθμός Βενιζέλου είναι ένα αξιοθέατο για τη Θεσσαλονίκη και θα τον επισκέπτονται για να δουν το ωραιότερο δωρεάν μουσείο στον κόσμο. Είναι τιμή μας που σας παραδίδουμε σήμερα το Μετρό για να το δώσετε στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και τον κόσμο» κατέληξε ο κ. Εξάρχου, ο οποίος ευχαρίστησε τον Πρωθυπουργό, τα συναρμόδια Υπουργεία, την Ελληνικό Μετρό και την εταιρεία HITACHI, μέλος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, για τη συνεργασία τους.

Νωρίτερα το πρωί, το www.energodromio.gr έγραφε:

Τη ριζική αλλαγή στον συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης σηματοδοτούν τα σημερινά (30/11) εγκαίνια του μετρό της Θεσσαλονίκης, του έργου που είχε επί χρόνια καταντήσει συνώνυμο του πιο σύντομου ανεκδότου, αλλά πλέον ύστερα από 18 χρόνια κατασκευής παραδίδεται στο επιβατικό κοινό.

Υπερσύγχρονοι συρμοί χωρίς οδηγό, αποβάθρες με σταθερές θύρες για την προστασία των επιβατών, τον πιο εντυπωσιακό σταθμό μετρό της Ευρώπης, τον σταθμό Βενιζέλου, χαρακτηρίζουν το έργο που από τη σύλληψή του μέχρι την παράδοσή του σε κυκλοφορία χρειάστηκε να περάσουν 38 ολόκληρα χρόνια με το συνολικό λογαριασμό να εκτινάσσεται στα 3 δισεκατομμύρια ευρώ για το βασικό έργο των 13 σταθμών που ανοίγει τις πόρτες του για το κοινό σήμερα και την επέκταση προς την Καλαμαριά με τους πέντε πρόσθετους σταθμούς, η οποία θα παραδοθεί στα τέλη του 2025.

Η πρώτη φορά που ακούστηκε ευρέως η επιθυμία της πόλης να αποκτήσει μετρό ήταν το 1986 όταν ο τότε δήμαρχος Σωτήρης Κούβελας τοποθέτησε πινακίδα έναρξης των έργων πυροδοτώντας την αρχή της συζήτησης για τη δημιουργία μετρό στην πόλη, αλλά και τον προβληματισμό για το αν η Θεσσαλονίκη θα έπρεπε να αποκτήσει μετρό ή τραμ.

Η πρώτη σύμβαση για το έργο υπεγράφη αρκετά χρόνια αργότερα, το 1999, με την κοινοπραξία «Θεσσαλονίκη Μετρό», αλλά περίπου τρία χρόνια μετά λύθηκε χωρίς να αρχίσει να υλοποιείται.

Το έργο επαναδημοπρατήθηκε ως δημόσιο το 2004 και το 2006 ανατέθηκε στην κοινοπραξία ΑΕΓΕΚ – Impregilo – Ansaldo – Ansaldobreda – Seli με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών τον Οκτώβριο του 2012.

Το 2008 η επικεφαλής της κοινοπραξίας ΑΕΓΕΚ πτωχεύει και την αντικαθιστά η ΙΟΝΙΑ, και ξεκινά ένα μεγάλο γαϊτανάκι καθυστερήσεων και διενέξεων ακόμα και με την Μητρόπολη Θεσσαλονίκης. Αιτία το Παπάφειο και η παραχώρηση έκτασης για τη δημιουργία σταθμού η οποία καθυστερεί άλλα δύο χρόνια το έργο.

Έχουμε φτάσει πια στο 2012, τη χρονιά που βάσει του αρχικού χρονοδιαγράμματος θα έπρεπε να παραδοθεί, αλλά αυτός ο στόχος έμοιαζε ήδη από τότε πολύ μακρινός.

Το 2013 ξεκινά η διαμάχη μεταξύ του Δήμου Θεσσαλονίκης και της Ελληνικό Μετρό (Αττικό Μετρό τότε) για τις αρχαιότητες στον σταθμό Βενιζέλου με τον πρώτο να προσφεύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).

Το 2015 η ΑΚΤΩΡ, η οποία έχει ήδη υπογράψει σύμβαση για την επέκταση της Καλαμαριάς, υποκαθιστά τελικά την ΙΟΝΙΑ Α.Ε η οποία αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά ζητήματα.

Τότε προκρίνεται η εκτέλεση των εργασιών με τις αρχαιότητες της Βενιζέλου να διατηρούνται in situ χωρίς να αποσπαστούν. Ωστόσο το 2019 η κυβέρνηση αλλάζει και μαζί και η απόφαση, γεγονός το οποίο οδηγεί σε νέες προσφυγές και καθυστερήσεις. Η απόσπαση των αρχαίων ξεκινά τελικώς το 2021 με τις εργασίες στον συγκεκριμένο σταθμό να εκκινούν ύστερα από εννέα χρόνια καθυστερήσεων.

Εξυπηρέτηση 254.000 επιβατών την ημέρα

Το μήκος της βασικής γραμμής του Μετρό, η οποία παραδίδεται σήμερα στην κυκλοφορία είναι 9,6 χιλ. και περιλαμβάνει 13 σταθμούς (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία).

Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα ανέρχεται σε 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση. Η χρονοαπόσταση μεταξύ των συρμών θα είναι ανά 2,5 λεπτά στο αρχικό στάδιο της εμπορικής λειτουργίας και ανά 90 δευτερόλεπτα μετά την παραλαβή των επιπλέον συρμών.

Η διάρκεια ταξιδιού, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων στους 13 σταθμούς, θα είναι 17 λεπτά.

Οι 18 αυτοματοποιημένοι συρμοί του θα κινούνται με αυτόματο σύστημα χωρίς οδηγό αλλά με την παρουσία ενός συνοδού. Παράλληλα θα έχει σταθερές θύρες στις αποβάθρες με στόχο την προφύλαξη των επιβατών κατά την παραμονή τους σε αυτές.

Η εμπορική ταχύτητα συρμού καθορίστηκε στα 30 χλμ./ώρα, με μέγιστη ταχύτητα συρμού τα 80 χλμ./ώρα

Έως την Τετάρτη η μετακίνηση με το μετρό θα είναι δωρεάν, ενώ στη συνέχεια θα λειτουργήσει με εισιτήριο το κόστος του οποίου έχει οριστεί στα 0,60 ευρώ.

«Αγκάθι» για την επίσημη πρώτη του μετρό, πάντως, παραμένει το γεγονός ότι δεν υπήρξε η πρόνοια το εισιτήριο για μετρό και λεωφορεία να είναι ενιαίο με αποτέλεσμα οι επιβάτες να πρέπει να προμηθεύονται δύο διαφορετικούς τύπους κομίστρου για διάστημα αρκετών μηνών.

Ως προς τη λειτουργία του μετρό, εφαρμόζεται ακόμα μία καινοτομία καθώς σε αντίθεση με το μετρό της Αθήνας θα λειτουργεί από ιδιωτική εταιρεία.

Η εταιρία Ελληνικό Μετρό έχει αναθέσει μετά από διεθνή διαγωνισμό, σύμβαση ΣΔΙΤ στον Ιδιώτη – Φορέα Λειτουργίας ΤΗΕΜΑ Α.Ε. που αποτελείται από τις εταιρείες Azienda Trasporti Milanesi (ATMS.p.A.) και Egis Projects S.A.S με αντικείμενο της σύμβασης την παροχή των

βασικών υπηρεσιών: Λειτουργία, Συντήρηση, Καθαρισμός, Φύλαξη (Security), Διαχείριση Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (AFC)

Η διάρκεια της σύμβασης είναι 11 έτη, με προπαρασκευαστική περίοδο 14 μηνών η οποία ξεκίνησε στις 04.10.2023. Η σύμβαση θα ολοκληρωθεί στις 4.10.2034, θα καλύψει πρώτα την λειτουργία του βασικού έργου και στην συνέχεια (εντός του 2025) θα προστεθεί και η επέκταση Καλαμαριάς. Η καθαρή αξία της εν λόγω σύμβασης ανέρχεται στα 249 εκατ. ευρώ πλέον ΦΠΑ.

Μελλοντικές επεκτάσεις

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η επέκταση προς τα δυτικά και συγκεκριμένα προς τον Εύοσμο αποτελεί πρώτη προτεραιότητα, για την οποία όμως ακόμα δεν έχει εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση.

Βάσει του σχεδίου ανάπτυξης του μετρό της Θεσσαλονίκης έως το 2040 το οποίο είχε παρουσιαστεί λίγους μήνες πριν, το μέσο στη Θεσσαλονίκη θα έχει δύο βασικές γραμμές.

Η γραμμή 1 θα έχει συνολικό μήκος 29,87 χλμ. και θα περιλαμβάνει συνολικά 29 σταθμούς: Το βασικό έργο που παραδίδεται σήμερα, την επέκταση προς Καλαμαριά με 5 νέους σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) και μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ, την επέκταση προς Σταυρούπολη / Νοσοκομεία και τελευταία την επέκταση προς Αεροδρόμιο (με αναμονές για μελλοντική επέκταση προς Θέρμη).

Η νέα «πράσινη» Γραμμή 2, η οποία αρχικώς θα λειτουργήσει ως κλάδος της βασικής Γραμμής 1 προς Άνω Εύοσμο και ΚΤΕΛ «Μακεδονία» θα έχει μήκος 10,75 χλμ και θα εξυπηρετεί 110.000 επιβάτες/ημέρα. Θα ακολουθήσει η επέκταση του βασικού έργου προς τη Σταυρούπολη και τα Νοσοκομεία, μήκους 7,29 χλμ. με 6 σταθμούς, η οποία θα εξυπηρετεί 98.000 επιβάτες/ημέρα.

Η επέκταση της Γραμμής 2 με τον κλάδο προς Πυλαία θα περνά από το κέντρο της πόλης, από Τούμπα και Χαριλάου, και θα έχει μήκος 7,65 χλμ. με 9 σταθμούς. Εκτιμάται πως θα εξυπηρετεί περίπου 146.000 επιβάτες/ημέρα.

Τελευταία επέκταση στη λίστα θα αποτελέσει αυτή που θα φτάσει έως το αεροδρόμιο «Μακεδονία».

Παρά την αυξανόμενη επιβατική κίνηση του αερολιμένα, η γραμμή θα κατασκευαστεί τελευταία, καθώς το υπουργείο έχει επισημάνει ότι βάσει μελέτης που έχει προηγηθεί, η επιβατική της κίνηση δε δικαιολογούσε την προτεραιοποίησή της.

Όταν κατασκευαστεί, πάντως, θα έχει μήκος 8,72 χλμ., συμπεριλαμβανομένων των αναμονών, δηλαδή ραμπών-κλάδων, προς Θέρμη με 5 σταθμούς και θα εξυπηρετεί 41.000 επιβάτες/ημέρα.

Σχετικά Άρθρα