Εκτιμήσεις για τον «καλό» κύκλο του κλάδου κατασκευής, αλλά και τα περιθώρια ενίσχυσης του τομέα Παραχωρήσεων και των επενδύσεων σε ακίνητα διατύπωσε η διοίκηση του ομίλου Άβαξ, η οποία ξεκαθάρισε πως στην παρούσα φάση δεν την ενδιαφέρει μια νέα τοποθέτηση στον κλάδο ενέργειας, πέραν της κατασκευής επιλεγμένων ενεργειακών έργων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου το περιθώριο κέρδους 10,4% που εξασφαλίστηκε το 2024 είναι διατηρήσιμο για τα επόμενα χρόνια, καθώς ο όμιλος διαθέτει υπογεγραμμένες και προς υπογραφή συμβάσεις – αθροιστικού ύψους σήμερα στα 3,2 δισ. ευρώ – που επιτρέπουν τέτοιου ύψους κερδοφορία.
Πέραν τούτου ο πρόεδρος του ομίλου Άβαξ Χρήστος Ιωάννου υπογράμμισε πως στόχος για την προσεχή 5ετία είναι το 40% των κερδών EBITDA να προέρχεται από τον τομέα των έργων Παραχώρησης και ΣΔΙΤ, το real estate και τις σχετικές υποδομές σε μαρίνες, πάρκινγκ, ΚΤΕΟ κτλ.
Ο όμιλος προχώρησε επίσης μέσα στο 2024 στο μετασχηματισμό του, δίνοντας διακριτή θέση στην Άβαξ Παραχωρήσεις, η οποία πέρα από την ευκρινέστερη αποτύπωση των assets του ομίλου, οδήγησε και στη σύναψη νέου ομολογιακού δανείου 300 εκατ. ευρώ που θα εξυπηρετείται από τα έσοδα των Παραχωρήσεων ενώ δημιουργεί και μια νέα ρευστότητα για επενδύσεις στον τομέα σταθερών ταμειακών ροών.
Ειδικότερα, ο όμιλος αναμένεται να εισπράξει σε μορφή μερισμάτων ή επιστροφής κεφαλαίου ποσό 60 εκατ. ευρώ από τη σύμβαση Παραχώρησης της Αττικής Οδού, που έληξε τον Οκτώβριο του 2024, ενώ ο υπολογισμός εσόδων από μερίσματα των Παραχωρήσεων έως το 2063 υπολογίζεται σε 970 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Αντώνης Μιτζάλης, εντεταλμένος σύμβουλος του ομίλου Άβαξ, αναφέρθηκε αναλυτικά στα εν εξελίξει έργα ξεκινώντας από τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Έως σήμερα έχει διανοιχθεί σήραγγα 3 χλμ από τον TBM (Μετροπόντικας) στο εργοτάξιο της λεωφόρου Κατεχάκη και 1 χλμ. από τον TBM που ξεκίνησε από το Γαλάτσι. Η εταιρεία εργάζεται ήδη στους 10 από τους 15 σταθμούς της Γραμμής 4 και αναμένει μέσα στο καλοκαίρι την παράδοση των εργοταξίων (σ.σ. από την ΕΡΕΤΒΟ) των σταθμών Γουδί, Ζωγράφου, Πανεπιστημιούπολη. Στο πλαίσιο αυτό αναμένει και την παράδοση των σταθμών Ευαγγελισμού και Εξαρχείων, όπου, ως γνωστόν υπάρχουν προσφυγές.
Καθυστερήσεις στα έργα υποδομών στο Ελληνικό
Σε ότι αφορά στο Ελληνικό όπου η Άβαξ έχει την εργολαβία των υποδομών, ο κ. Α. Μιτζάλης – μετά και τη σχετική ενημέρωση που παρείχε η Lamda Development – έκανε λόγο για καθυστερήσεις γραφειοκρατικού και τεχνικού τύπου στην ολοκλήρωση των δικτύων, ωστόσο ανάφερε πως ολοκληρώνεται η σκυροδέτηση της υπογειοποίησης της λεωφόρου Ποσειδώνος.
Σε ότι αφορά τη συμμετοχή του ομίλου στον διαγωνισμό για το έργο κατασκευής του Ellinikon Mall, ο κ. Μιτζάλης περιορίστηκε να αναφέρει πως έχει κατατεθεί η προσφορά που αξιολογείται από τον αναθέτων, τη Lamda Development.
Ο κ. Μιτζάλης αναφέρθηκε και στο τμήμα του Πάτρα – Πύργος που έχει αναλάβει η Άβαξ εκτιμώντας ότι θα παραδοθεί στις 30 Ιουλίου 2025 (σ.σ. προχωρούν επίσης οι εργολαβίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Aktor).
Ο όμιλος ολοκληρώνει δε μέσα στο 2025 την κατασκευή δύο ενεργειακών έργων σε Ρουμανία και Ιράκ, ενώ επίσης προχωρά στην κατασκευή των τριών νοσοκομείων του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με εκείνο της Κομοτηνής να είναι σε πιο προχωρημένο στάδιο, ενώ εργασίες προχωρούν και σε Σπάρτη και Θεσσαλονίκη.
Σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται επίσης το έργο ΣΔΙΤ του Flyover στη Θεσσαλονίκη (κοινοπραξία με ΜΕΤΚΑ), και το δημόσιο οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα.
Σε ότι αφορά το τελευταίο δημόσιο οδικό έργο που ενέταξε στο χαρτοφυλάκιο του ο όμιλος, το Ιωάννινα – Κακαβιά, ο κ. Μιτζάλης εκτίμησε πως οι χωματουργικές εργασίες θα ξεκινήσουν μέσα στον Ιούνιο.
Σχετικά με τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία υπενθυμίζεται πως ο όμιλος ανέλαβε δύο έργα. Πρόκειται για το οδικό αποκατάστασης υποδομών Ιστιαίας – Αιδηψού, Μαντουδίου – Λίμνης – Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό 170 εκατ. ευρώ και το σιδηροδρομικό αποκατάστασης της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, προϋπολογισμού 57,66 εκατ. ευρώ. Επιπλέον η εταιρεία ανέλαβε πρόσφατο το ιδιωτικό έργο επέκτασης της μονάδας της Παπαστράτος, αλλά και την ανακατασκευή του Intercontinental σε συνεργασία με την τεχνική εταιρεία 6ης τάξης Μπαλλιάν.