«Στέρεες βάσεις για μια σύγχρονη και αποτελεσματική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αντάξια των ευρωπαϊκών προτύπων και προκλήσεων», θέτει η νέα μεταρρύθμιση όπως τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, μιλώντας στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Υπενθυμίζεται ότι η νέα Υπηρεσία αποκτά διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, προϋπόθεση που –όπως υπογράμμισε ο Υπουργός– έχει τεθεί επανειλημμένα από τη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG MOVE).
Η θεσμική τομή αυτή σηματοδοτεί τη μετάβαση της ΥΠΑ σε μια νέα εποχή λειτουργικής ευελιξίας, που αποτυπώνεται σε:
Η ΥΠΑ θα συνεχίσει να λειτουργεί τόσο ως πάροχος υπηρεσιών διαχείρισης αεροναυτιλίας όσο και ως φορέας διαχείρισης αερολιμένων, διασφαλίζοντας τη συνέχεια και την ποιότητα των υπηρεσιών.
Ο κ. Δήμας εξήγησε ότι η μετατροπή της ΥΠΑ σε Ν.Π.Δ.Δ. αποτελεί έναν από τους επτά πυλώνες δράσης του Υπουργείου για την αναβάθμιση της αεροναυτιλίας, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τη DG MOVE και τον EASA.
Η συνολική αυτή παρέμβαση εντάσσεται στο πλαίσιο της συμμόρφωσης με το Δίκαιο της Ε.Ε. για τη Διαχείριση Εναέριας Κυκλοφορίας (ATM) και στοχεύει στην ευθυγράμμιση με τον “Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό” (Single European Sky – SES).
Πρόκειται για έναν οδικό χάρτη με σαφή ορόσημα, που:
Η Ελλάδα έχει ήδη υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την 3η Έκθεση Προόδου, που καλύπτει την περίοδο 16 Αυγούστου – 1 Οκτωβρίου 2025 και καταγράφει τις διοικητικές, τεχνικές και συμβατικές ενέργειες για την έγκαιρη και συντονισμένη υλοποίηση του σχεδίου μεταρρύθμισης.
Ο Υπουργός επεσήμανε ότι το νέο νομοσχέδιο θεραπεύει χρόνιες παθογένειες και διοικητικές δυσλειτουργίες. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, «μέχρι σήμερα, ακόμη και για ζητήματα όπως η καθαριότητα στις τουαλέτες του αεροδρομίου “Καζαντζάκης” στο Ηράκλειο ή το κούρεμα του γκαζόν στα περιφερειακά αεροδρόμια, απαιτείτο η υπογραφή του ίδιου του Υπουργού».
Η νέα δομή τερματίζει οριστικά αυτή την πρακτική, παρέχοντας σαφή κατανομή αρμοδιοτήτων και πραγματική λειτουργική ευελιξία.
Κομβικό στοιχείο της μεταρρύθμισης αποτελεί και η ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της ΥΠΑ.
Στις 7 Οκτωβρίου 2025 ολοκληρώθηκε η ορκωμοσία 80 νέων ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, ενώ προγραμματίζονται 17 ακόμη προσλήψεις εντός του έτους και 72 επιπλέον το 2026, από την ίδια δεξαμενή επιτυχόντων του ΑΣΕΠ.
Παράλληλα, προχωρά η πρόσληψη 43 ηλεκτρονικών ATSEP φέτος και 44 το 2026, καθώς και 28 υπαλλήλων παροχής πληροφοριών (AFISO) το επόμενο έτος.
Ο κ. Δήμας έκλεισε την τοποθέτησή του υπογραμμίζοντας πως η οικονομική αυτοτέλεια της ΥΠΑ προσδίδει μεγαλύτερη ανεξαρτησία στον προγραμματισμό και τη λήψη αποφάσεων, διαμορφώνοντας τις προϋποθέσεις για μια θεσμικά ισχυρή και λειτουργικά σύγχρονη δημόσια υπηρεσία.
Όπως σημείωσε, «η Ελλάδα δεν θα ακολουθεί πλέον απλώς τις εξελίξεις της ευρωπαϊκής αεροναυτιλίας, αλλά θα συμμετέχει ενεργά στη διαμόρφωσή τους».