MENU

Διχάζει κυβέρνηση και αντιπολίτευση η διάθεση ηλεκτρικών λεωφορείων στους αναδόχους συγκοινωνιακού έργου στην περιφέρεια

Ο διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί αφορά διάστημα δέκα ετών, με δυνατότητα επέκτασης για ακόμα πέντε έτη - Ο ανάδοχος θα έχει την ευθύνη ασφάλισης, καταβολής τελών κυκλοφορίας και συντήρησης των λεωφορείων

Ανοιχτό άφησε το ενδεχόμενο της διάθεσης ηλεκτρικών λεωφορείων από το ελληνικό Δημόσιο στους ιδιώτες αναδόχους που θα αναλάβουν την εκτέλεση αστικού συγκοινωνιακού έργου στην περιφέρεια μετά τον διαγωνισμό που αναμένεται να διεξαχθεί, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης.

Να σημειωθεί ότι στις αρχές του μήνα ολοκληρώθηκε η δημόσια διαβούλευση των τευχών του διαγωνισμού, ο οποίος για πρώτη φορά επιχειρεί να αντικαταστήσει το σύστημα των απευθείας αναθέσεων στα ΚΤΕΛ για το αστικό και υπεραστικό συγκοινωνιακό έργο.

Η διαδικασία, πάντως, έχει ήδη πυροδοτήσει πολιτική αντιπαράθεση, με τον κ. Κυρανάκη και τον βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργο Καραμέρο να διασταυρώνουν τα ξίφη τους τη Δευτέρα (17/11) στη Βουλή με αιχμή την πρόβλεψη που δίνει τη δυνατότητα διάθεσης οχημάτων από την Πολιτεία σε ιδιώτες.

Υπενθυμίζεται ότι στο κείμενο που τέθηκε σε διαβούλευση προβλέπεται ότι το υπουργείο θα διαθέσει ηλεκτρικά λεωφορεία στους αναδόχους, τα οποία θα χρησιμοποιούνται αποκλειστικά για το συγκοινωνιακό έργο που θα τους ανατεθεί. Όπως αναφέρεται στη σελίδα 61, τα οχήματα θα παραχωρούνται για κατοχή και χρήση με σαφή δέσμευση ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία θα εκτελούν μόνο τα οχηματοχιλιόμετρα του αστικού έργου που περιλαμβάνεται στη σύμβαση.

Η παραχώρηση θα συνοδεύεται από συγκεκριμένους όρους: Ο ανάδοχος θα έχει δικαίωμα χρήσης αλλά και την ευθύνη ασφάλισης, καταβολής τελών κυκλοφορίας και κάθε άλλης υποχρέωσης που απορρέει από τη λειτουργία του οχήματος, θα πρέπει να φροντίζει τη συντήρησή του και στο τέλος της σύμβασης να το επιστρέψει στον ιδιοκτήτη του, δηλαδή στο Δημόσιο.

Παρέμενε, πάντως, ασαφές το πώς ακριβώς θα πραγματοποιηθεί η διαδικασία διάθεσης των λεωφορείων και αν θα προβλέπεται κάποιο οικονομικό αντάλλαγμα ή όχι, καθώς η διακήρυξη δεν έδινε καμία σχετική διευκρίνιση.

Μιλώντας στη Βουλή στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε ότι τώρα προκηρύσσεται διαγωνισμός ύστερα από δεκαετίες παραχώρησης έργου με απευθείας αναθέσεις.

Με δικαίωμα χρήσης η διάθεση των ηλεκτρικών λεωφορείων 

Όσον αφορά το τεύχος που τέθηκε σε διαβούλευση, τόνισε ότι αναφέρεται σε «διάθεση» ηλεκτρικών λεωφορείων αλλά παρακάτω διευκρινίζεται ότι πρόκειται για «δικαίωμα χρήσης», το οποίο μπορεί να λάβει και τη μορφή μίσθωσης ανάλογα με τις ανάγκες μίας Περιφέρειας, τα επίπεδα ζήτησης και τη γεωγραφική της πραγματικότητα: «Το «δικαίωμα χρήσης» μπορεί να είναι και μια μίσθωση. Άρα, λοιπόν, αναλόγως την περιφέρεια, τα χαρακτηριστικά, τις δυνατότητες που έχει για δημοφιλή δρομολόγια ή άγονες περιοχές, το ελληνικό κράτος θα αποφασίσει πού θα μισθώσει και σε κάθε περίπτωση λογίζοντας το δημόσιο συμφέρον».

Προσέθεσε ότι υπάρχουν περιοχές της Ελλάδας που δεν έχουν μεγάλο ενδιαφέρον συγκοινωνιακού έργου σε αντίθεση με άλλες, στις οποίες όμως ακόμη και οι λίγοι κάτοικοι κάποιων χωριών θα πρέπει να εξυπηρετηθούν. «Εκεί, λοιπόν, είτε σε υπεραστικά είτε σε αστικά δρομολόγια, το κράτος δεν μπορεί να μείνει αμέτοχο. Θα πρέπει να στηρίξει αυτές τις περιοχές», τόνισε.

Ξεκαθάρισε, πάντως, ότι τα ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία αναφέρει η διακήρυξη αφορούν αστικού τύπου μεταφορές σε 20 πόλεις της Ελλάδας, οι οποίες θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση των διαγωνισμών, μετά την συμβασιοποίηση με τους αναδόχους. Μετά από όλη αυτήν τη διαδικασία θα υπάρχει η δυνατότητα μίσθωσης ηλεκτρικών λεωφορείων σε όποιους αναδόχους ενδιαφέρονται από αυτές τις είκοσι πόλεις».

Αναφορικά με την ηλικία των οχημάτων, τα οποία οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να έχουν στην κατοχή τους, ο αναπληρωτής υπουργός σημείωσε πως ο εθνικός νόμος ορίζει ως ανώτατο όριο τα 27 έτη, το οποίο στον διαγωνισμό μειώνεται σε 25, αλλά σε κάθε περίπτωση αποτελεί κριτήριο υψηλότερης βαθμολογίας μια προσφορά με νεότερης γενιάς λεωφορεία.

Από την πλευρά του ο κ. Καραμέρος κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ουσιαστικά παραχωρεί συγκοινωνιακό έργο σε ιδιώτες οι οποίοι θα το νέμονται μισθώνοντας λεωφορεία από το Δημόσιο. Επέκρινε δε την κυβερνητική πολιτική, υποστηρίζοντας ότι η πρακτική αυτή θυμίζει το μοντέλο που εφαρμόστηκε στην Αττική.

Να σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός που θα προκηρυχθεί αφορά διάστημα δέκα ετών, με δυνατότητα επέκτασης για ακόμα πέντε, ενώ κρίσιμο πλεονέκτημα για κάθε υποψήφιο θα αποτελεί η ύπαρξη λειτουργικού αμαξοστασίου και διαθέσιμου στόλου από την πρώτη ημέρα. Εάν δεν υπάρχουν, ο σταθμός επιβατών πρέπει να λειτουργήσει μέσα σε έναν χρόνο από την ανάθεση.

Μετάβαση σε ψηφιακά συστήματα και εισιτήρια με τις προβλεπόμενες κοινωνικές εκπτώσεις

Οι προδιαγραφές των υπηρεσιών προβλέπουν πλήρη μετάβαση σε ψηφιακά συστήματα. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η τηλεματική, η πληροφόρηση επιβατών μέσω εφαρμογών, αλλά και εναλλακτικοί τρόποι σύνδεσης όπως δορυφορικά δίκτυα για περιοχές χωρίς κάλυψη, καθίστανται υποχρεωτικά. Παράλληλα, ο κάθε ανάδοχος θα πρέπει να συλλέγει λεπτομερή στοιχεία για την ποιότητα των υπηρεσιών, τα οποία θα τροφοδοτούν το υπουργείο και θα επηρεάζουν τυχόν ποινικές ρήτρες για αστοχίες ή καθυστερήσεις. Οι τιμές των εισιτηρίων καθορίζονται με ανώτατο όριο, ενώ διατηρούνται οι προβλεπόμενες κοινωνικές εκπτώσεις για μαθητές, πολύτεκνους και φοιτητές.

Βασικό εργαλείο του νέου συστήματος θα αποτελέσει το Κεντρικό Πληροφοριακό Σύστημα του υπουργείου Μεταφορών. Το σύστημα θα συγκεντρώνει σε πραγματικό χρόνο δεδομένα γεωεντοπισμού, χρόνων, πωλήσεων και ακυρώσεων εισιτηρίων, στοιχεία από αυτόματους μετρητές επιβατών, ακόμη και παράπονα πολιτών, τα οποία θα συσχετίζονται με συγκεκριμένα δρομολόγια και οχήματα. Η λειτουργία του θα είναι υποχρεωτική για όλους τους αναδόχους, ώστε το υπουργείο να έχει πλήρη εικόνα του συγκοινωνιακού έργου στην περιφέρεια.

Παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις, πάντως, παράγοντες της αγοράς εμφανίζονται επιφυλακτικοί για το κατά πόσο το νέο πλαίσιο θα οδηγήσει σε πραγματική απελευθέρωση του κλάδου επισημαίνοντας ότι προκύπτει ξεκάθαρο προβάδισμα όσων διαθέτουν ήδη υποδομές, δηλαδή των ΚΤΕΛ, γεγονός που ουσιαστικά διατηρεί το σημερινό καθεστώς, ακόμη και εάν το έργο τελικά αλλάξει χέρια.

Περισσότερες ειδήσεις

Κων. Κυρανάκης: Στόχος 1.500 σύγχρονα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έως το 2027

Λιγότερα δρομολόγια, αλλά περισσότεροι επιβάτες στα δημόσια μέσα μεταφορών στην Αθήνα

Κυκλοφοριακή ασφυξία απειλεί την Αττική – Λύση η ανάπτυξη των ΜΜΜ και ο «έξυπνος» επανασχεδιασμός των μετακινήσεων

Σχετικά Άρθρα