Μία τολμηρή λύση για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στον Κηφισό, την οποία έχουν θέσει ως πρόταση στο τραπέζι του διαλόγου οι συγκοινωνιολόγοι τα τελευταία χρόνια, εξετάζει πλέον το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για την απαγόρευση κυκλοφορίας των βαρέων οχημάτων από τις 7:00 έως τις 10:00 το πρωί, τις ώρες δηλαδή με τη μεγαλύτερη συμφόρηση.
Αυτό ανέφερε σε τηλεοπτικές του δηλώσεις ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αποκαλύπτοντας ότι ήδη γίνονται μετρήσεις του αποτυπώματος των φορτηγών: «Μετράμε ήδη με drones την ακριβή αποτύπωση του προβλήματος, πόσα κυκλοφορούν και πόσο χώρο πιάνουν», εξήγησε, χωρίς πάντως να αναφερθεί σε συγκεκριμένα αποτελέσματα.
Ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει παρουσιάσει ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), τα βαρέα οχήματα αποτελούν το 8% της κυκλοφορίας αλλά ευθύνονται για το 20% της κυκλοφοριακής επιρροής στον Κηφισό τις ώρες αιχμής όπου συνολικά μετρούνται 260.000 διελεύσεις την ημέρα. Ειδικότερα τα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων αν και αποτελούν μόλις το 3 – 5% του συνόλου, επιβαρύνουν την κυκλοφορία κατά 9 – 15%.
Υπολογίζεται ότι μόνο στον Κηφισό οι χαμένες εργατοώρες λόγω μποτιλιαρίσματος για το 2024 ανήλθαν σε 6,5 εκατομμύρια, με την προκαλούμενη οικονομική ζημία να ξεπερνά συνολικά τα 80 – 90 εκατ. ευρώ ετησίως. Η κυκλοφοριακή ικανότητα του δρόμου έχει μειωθεί πάνω από 20%, ενώ οι κόμβοι και η φωτεινή σηματοδότηση λειτουργούν ακόμη με προδιαγραφές… δεκαετιών.
Το υπουργείο, πάντως, αν και εξετάζει τη λύση αυτή, φαίνεται να γνωρίζει και τις δυσκολίες εφαρμογής της με τον κ. Κυρανάκη να αναφέρει ότι θα πρέπει να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο το «έμφραγμα» στην κυκλοφορία να μετατοπιστεί χρονικά μετά τη λήξη του απαγορευτικού, ενώ υπογράμμισε τη σχέση του μέτρου με το ωράριο τροφοδοσίας. «Όταν ζητάς από επιχειρήσεις να έχουν υπάλληλο τα ξημερώματα, αυξάνουν το κόστος. Και πού θα το μετακυλήσουν; Στο ράφι. Πρέπει να είμαστε ειλικρινείς», τόνισε.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΣ, Θανάση Τσιάνο, το μέτρο το οποίο έχει προτείνει ο Σύλλογος εδώ και καιρό βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν μπορεί να λειτουργήσει ως απομονωμένο μέτρο. «Πρόκειται για μια πρόταση δική μας. Είναι αναγκαίο μέτρο, αλλά όχι το μοναδικό», επισημαίνει, τονίζοντας ότι τα φορτηγά πρέπει να περιοριστούν σε βασικούς άξονες όπως ο Κηφισός και η Αττική Οδός, ενώ πρέπει να διερευνηθεί πλήρως ο κίνδυνος μετακύλισης του προβλήματος σε άλλους δρόμους.
Ο κ. Τσιάνος υπογραμμίζει ότι η εφαρμογή πρέπει να είναι πιλοτική, με συνεχή μέτρηση της αποτελεσματικότητας και σαφή προσδιορισμό κατηγοριών: «Πρέπει να αποφασίσουμε αν η απαγόρευση θα αφορά όλα τα φορτηγά ή αυτά άνω των 3,5 τόνων. Ίσως απαιτηθούν εξαιρέσεις, όπως συμβαίνει και σήμερα».
Την ίδια ώρα, τα στοιχεία των συγκοινωνιολόγων δείχνουν ότι η αύξηση των μετακινήσεων ήταν απολύτως προβλέψιμη και όχι κάτι που αιφνιδίασε. Η πόλη αναπτύσσεται πολεοδομικά χωρίς ανάλογη ενίσχυση υποδομών, νέοι εμπορικοί και επιχειρηματικοί πόλοι δημιουργούνται χωρίς πρόσβαση σε ΜΜΜ, ενώ ο στόλος των οχημάτων στην Ελλάδα παραμένει ο πιο γερασμένος στην Ευρώπη: Τα ΙΧ στη χώρα μας έχουν μέση ηλικία τα 17,8 χρόνια (έναντι 12,3 στην ΕΕ), τα ελαφρά φορτηγά 21,2 έτη και τα βαρέα φορτηγά τα 22,9 χρόνια.
Ο πρόεδρος του ΣΕΣ σημειώνει ότι η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην πρωτεύουσα αποτελεί ένα σύνθετο πρόβλημα με τη λύση να απαιτεί παρεμβάσεις σε τρεις άξονες και συγκεκριμένα:
Περισσότερες ειδήσεις
Κυκλοφοριακό: Οι προτάσεις Σουρέτη
Κ. Κυρανάκης: Βελτιωμένη η συχνότητα των δρομολογίων στις γραμμές του Μετρό, αλλά δεν αρκεί
Logistics κατά νέου ΚΟΚ: «Άδικες και μη εφαρμόσιμες οι κυρώσεις στα βαρέα οχήματα»