Ο Jürgen Guldner, επικεφαλής του προγράμματος υδρογονοκίνητης τεχνολογίας της BMW γιατί πιστεύει ότι η Ευρώπη δεν πρέπει να εγκαταλείψει ακόμη το υδρογόνο, όπως αναμεταδίδει το Euractiv.
Οι ευρωπαϊκοί φορείς χάραξης πολιτικής οφείλουν να αναγνωρίσουν καλύτερα τη σημασία της μετακίνησης με υδρογόνο, αλλιώς, η Ευρώπη κινδυνεύει να χάσει έδαφος έναντι της Κίνας και άλλων ανταγωνιστών, τόνισε στέλεχος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας BMW.
Μιλώντας τη Δευτέρα (3/11), ο Guldner υπογράμμισε: «Πολλά από τα εξαρτήματα που σήμερα παράγει η βιομηχανία προμηθευτών για κινητήρες εσωτερικής καύσης μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν στην τεχνολογία υδρογόνου».
Σύμφωνα με τον ίδιο, οι ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν ήδη επενδύσει σημαντικά σε αυτήν την τεχνολογία και είναι έτοιμες να επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους.
«Αν όμως δεν υπάρξει κλιμάκωση, τότε αυτή η τεχνολογία ίσως πάψει να υπάρχει στην Ευρώπη», προειδοποίησε. «Αυτό είναι, για μένα, ο μεγαλύτερος κίνδυνος τη δεδομένη στιγμή».
Στενεύει το περιθώριο αξιοποίησης ευκαιρίας
Στον αγώνα συμμετέχουν και οι ιαπωνικές Toyota και Honda, καθώς και η νοτιοκορεάτικη Hyundai. Όμως η Κίνα -ήδη παγκόσμια ηγέτιδα στην παραγωγή ηλιακών πάνελ, ηλεκτρικών αυτοκινήτων και κρίσιμων πρώτων υλών– είναι ο ανταγωνιστής που, σύμφωνα με τον Guldner, πρέπει να έχει στο στόχαστρό της η Ευρώπη.
«Η Κίνα έχει ήδη αρχίσει να επεκτείνει την παραγωγή της», τόνισε, προειδοποιώντας ότι αυτό θα μπορούσε σύντομα να οδηγήσει σε μείωση του κόστους και να της δώσει πλεονέκτημα στη μάχη για την ανάπτυξη εμπορικών οχημάτων υδρογόνου. «Το περιθώριο αξιοποίησης ευκαιρίας στενεύει και μάλιστα γρήγορα», προειδοποίησε.
Αντικρουόμενοι στόχοι
Η BMW συμμετέχει στην Global Hydrogen Mobility Alliance, έναν διεθνή συνασπισμό επιχειρήσεων που καλεί την ΕΕ να μην ποντάρει αποκλειστικά στα ηλεκτρικά οχήματα.
Η ανάπτυξη υδρογόνου παράλληλα με την ηλεκτροκίνηση, υποστηρίζουν, θα μπορούσε να εξοικονομήσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ σε υποδομές και να μειώσει την εξάρτηση από κρίσιμα ορυκτά και μπαταριακά εξαρτήματα.Ωστόσο, με τις πωλήσεις υδρογονοκίνητων οχημάτων και την ανάπτυξη σταθμών ανεφοδιασμού να κινούνται με ρυθμούς… χελώνας στην Ευρώπη, η συμμαχία προειδοποιεί ότι η ήπειρος δεν μπορεί να περιμένει μέχρι να απογειωθεί η παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου από ανανεώσιμες πηγές.
Για να ενεργοποιηθεί η αγορά, θεωρούν πως θα πρέπει να επιτραπεί προσωρινά η χρήση υδρογόνου που παράγεται από ορυκτά καύσιμα, παρότι η διαδικασία αυτή εκλύει μεγάλες ποσότητες CO₂.
Ο Guldner υπερασπίστηκε αυτήν την προσέγγιση:
«Το μήνυμα είναι ότι πρέπει να αποσυνδέσουμε την ανάπτυξη της υδρογονοκίνησης από το “πρασίνισμα” της παραγωγής υδρογόνου».
Όπως εξήγησε, η Ευρώπη έκανε το ίδιο και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία αρχικά τροφοδοτούνταν από ρεύμα που παραγόταν εν μέρει από άνθρακα και φυσικό αέριο.
Ωστόσο, όχι όλοι στην αυτοκινητοβιομηχανία πιστεύουν ότι τα οχήματα υδρογόνου μπορούν να γίνουν σύντομα βιώσιμη εναλλακτική στα ηλεκτρικά.
Η Stellantis, ένας από τους μεγαλύτερους ευρωπαίους κατασκευαστές, εγκατέλειψε πρόσφατα το πρόγραμμα ανάπτυξης βαν υδρογόνου, κρίνοντας ότι η αγορά «δεν έχει προοπτική μεσοπρόθεσμης οικονομικής βιωσιμότητας».
Η BMW, αντίθετα, προετοιμάζει την κυκλοφορία ενός SUV υδρογόνου το 2028, επενδύοντας στην τεχνολογία σε περίπτωση που υπάρξει αύξηση της ζήτησης.
Δύο μέτωπα ταυτόχρονα
Ενώ ενισχύει την γκάμα ηλεκτρικών οχημάτων της και αναπτύσσει παράλληλα το SUV υδρογόνου, η BMW παραμένει ανάμεσα στους ευρωπαίους κατασκευαστές που αντιτίθενται σθεναρά στην απόφαση της ΕΕ να επιτρέπονται μόνο μηδενικών ρύπων οχήματα από το 2035.
Η προθεσμία αυτή ουσιαστικά ισοδυναμεί με απαγόρευση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων — μέτρο που αποσκοπεί στην ενίσχυση των επενδύσεων στην καθαρή κινητικότητα και στη δημιουργία σταθερής ζήτησης.
Ωστόσο, ορισμένοι πιστεύουν ότι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης έχει ακόμη μέλλον.
«Το μήνυμα είναι η τεχνολογική ουδετερότητα· αντί να απαγορεύουμε μια τεχνολογία, πρέπει να αξιοποιούμε όλες όσες μπορούν να οδηγήσουν στην απανθρακοποίηση», δήλωσε ο Guldner.
Πολλοί, πάντως, φοβούνται ότι η συνέχιση της πώλησης συμβατικών οχημάτων θα αποδυναμώσει τα κίνητρα για επενδύσεις και μετάβαση σε καθαρή κινητικότητα — τόσο από τις εταιρείες όσο και από τους πολίτες.
Πηγή φωτό: Euractiv
Διαβάστε επίσης: